Kunskap ger makt – därför har vi 50 000 medlemmar på Shareville

Våra medlemmar har upptäckt att de får mycket bättre hjälp av att följa varandra än att fråga banken hur de ska investera. Det var precis därför vi startade Shareville, för att du skulle få någon annan att lyssna på än de som försöker tjäna pengar på dig genom att rekommendera sina egna fonder. Någon som dessutom kan visa upp hur de väljer att investera sina egna pengar.

Nu är vi 50 000 medlemmar som delar med sig av sina egna portföljer, och som visar kraften och kunskapen som finns hos spararna själva. När vi i september förra året byggde in möjligheten att visa upp sina riktiga portföljer via Nordnet, hoppades vi få 20 000 medlemmar under det första året. Det målet passerade vi redan två månader senare. Tillväxtkurvan fortsätter att peka rakt uppåt, och ju fler vi blir desto bättre blir vi också tillsammans.

Ju fler vi blir, desto bättre blir de bästa

Samtidigt som antalet medlemmar ökar, ökar förstås antalet toppmedlemmar. Toppmedlemmar är de bästa 10 procenten av våra medlemmar, personer som förvaltat sina portföljer skickligt år efter år när man tittar på riskjusterad avkastning (sharpe-kvot). Tur kan alla ha någon gång. Men att över tid upprätthålla en hög riskjusterad avkastning är något annat.

Det finns flera sätt att inspireras och lära av våra toppmedlemmar. Du hittar dem i vår topplista och kan följa dem en och en, men du kan också se hur de som grupp investerar och presterar. Det senaste året har de i genomsnitt haft en avkastning på 55,4 procent, vilket är 35,4 procent bättre än index (OMXSPI).

Är du nyfiken på hur de lyckas? I funktionen Relax visar vi toppmedlemmarnas mest populära innehav.

Därför har vi 50 000 medlemmar

Drivkrafterna bakom Shareville är kunskap och inspiration. Det kan vara svårt att lita på råd och rekommendationer, om man inte vet hur den som ger råden investerar sina egna pengar.

Det som jag tror har lockat 50 000 medlemmar till Shareville, är transparensen. Det är riktiga portföljer man ser, och bakom alla beslut finns riktiga personers riktiga besparingar. Det inspirerar, och ger unika insikter och lärdomar.

Tillsammans är vi bättre, helt enkelt.

P.S. Orkar du inte hålla koll på hur det går för ditt sparande så ofta?

Dela din depå på Shareville så får du en veckorapport över hur det går för alla dina depåer och innehav direkt i mejlen varje måndag! (Särskilt bra för mig som har pensionssparande som jag aldrig tittar på annars…)