Nordnet köper sociala investeringsnätverket Shareville

Nätbanken Nordnet köper majoriteten av den svenska sociala nätverkssajten Shareville, som erbjuder medlemmar en plattform för att göra investeringar med fiktiva pengar och följa andras portföljer. Integrationen möjliggör att bankens 400 000 nordiska kunder kan göra sina riktiga aktieportföljer publika och att vem som helst kan bli portföljförvaltare och få följare.

Nordnet blir majoritetsägare med ca 70 procent ägarandel, medan de tre Shareville-entreprenörerna finns kvar som delägare. Shareville grundades 2011 av Fabian Grapengiesser.

- Den här transaktionen förändrar spelplanen på hela den nordiska bankmarknaden. Idag har bankerna monopol på att kommunicera med sina kunder. Genom att gifta samman Shareville och Nordnet bryter vi det monopolet och släpper lös den kraft och insikt som finns hos våra 400 000 kunder. Nu påbörjas ett intensivt arbete för att möjliggöra för våra kunder att kunna bli sociala och det är med spänning som jag ser fram emot en nordisk lansering under 2013, säger Håkan Nyberg, vd på Nordnet.

- Vi hade tidigt en vision om att sparare vill och kan hjälpa varandra att fatta bättre investeringsbeslut på en social plattform. Däremot har vi hela tiden fått frågan ”varför kan jag inte handla med riktiga pengar” från våra medlemmar och det känns fantastiskt att kunna realisera det nu. Nordnet är vår ideala samarbetspartner, en riktig bank där användarvänlighet och den digitala kundupplevelsen är främsta prioritet, säger Fabian Grapengiesser, vd på Shareville.

- Med Shareville ombord kan vi verkligen demokratisera sparandet. Syftet är att våra kunder ska kunna förbättra möjligheterna till bra avkastning genom bättre beslutsunderlag. Genom att teama upp med Shareville har vi förutsättningar att minska trösklarna för sparare att komma igång med ett smart, lönsamt och kul sparande, säger Jan Dinkelspiel, innovationschef på Nordnet.

Under hösten kommer Nordnet arbeta vidare med Shareville för att göra plattformen nordisk, utveckla mobila plattformar och möjliggöra skapandet av sociala depåer för de som så vill. Fokus ligger på att kunna erbjuda samtliga kunder mervärde i ökad transparens och möjligheten att följa och lära sig av andra sparares investeringar.

För ytterligare information, kontakta:
Jan Dinkelspiel, Innovationschef Nordnet, 0735-31 13 33 jan.dinkelspiel@nordnet.se
Håkan Nyberg, vd Nordnet, tel 0703-97 09 04 Hakan.nyberg@nordnet.se
Fabian Grapengiesser, vd Shareville, tel 0709-19 90 32 fabian@shareville.se

• Finans

• fonder
  • finansinformation
  • finans
  • aktiesparare
  • aktier
  • aktieportfölj
  • nordnet

Shareville är en mötesplats för sparare. Det finns ett stort behov bland många människor att få hjälp att välja vilka aktier och fonder de ska lägga sitt sparande i. Samtidigt finns det en stor grupp människor som vet precis hur de ska välja, som är intresserade och följer bolag och trender. Här vill vi föra samman dessa grupper och låta de de som kan skapa bra avkastning dela med sig av sin kunskap.

Handling är bättre än ord. Istället för att bara skriva analyser eller kommentera marknaden ger vi alla som vill möjlighet att visa vad de kan genom handling. Skapa portföljer och visa visa hur man placerar bäst just nu helt enkelt. Som ett sätt att belöna och uppmuntra alla duktiga medlemmar delar vi ut häften av våra intäkter till en gång i månaden till alla med följare, ju fler följare desto mer betalt.

Sajten är direkt uppkopplad mot Nasdaq OMX Stockholm, First North Stockholm och Aktietorget. Det betyder att våra kurser och utvecklingen i dina och andras portföljer alltid är verklig och aldrig kan ändras i efterhand. När du blivit medlem skapar du antingen egna portföljer och tjänar pengar på att få så många följare som möjligt. Eller så följer du andras portföljer och använder resultatet till att placera dina egna besparingar. Eller så gör du både och.

Vi som står bakom Shareville har erfarenhet från arbete med SEB, Telenor, H&M, Bredbandsbolaget och Halebop. För mer information, se http://www.shareville.se

Fabian Grapengiesser

Presskontakt CEO & Founder +46 70-919 90 32