Nyhet -

Världspankreascancerdagen den 17 november – inbjudan till föreläsning om bukspottskörtelcancer

Den 17 november inträffar Världspankreascancerdagen. Syftet med dagen är att öka kunskaperna och höja medvetenheten om pankreascancer. Cancerföreningen PALEMA i samarbete med bland andra Shire bjuder därför in till ett kostnadsfritt informationsmöte i Stockholm – Behandlingsutveckling och forskning om cancer i pankreas under de närmaste åren – för att informera och diskutera utvecklingen inom pankreascancerområdet.

Torsdagen den 17 nov 2016 kl. 16.00 – 18.30 på ABF-huset, Stockholm

I början ger pankreascancer inga eller mycket diffusa symtom vilket gör att sjukdomen är svår att upptäcka. Pankreascancer är den fjärde vanligaste orsaken till död i cancer och förväntas vara den näst vanligaste orsaken till död i cancer år 2020.

Cancerföreningen PALEMA är en intresseförening för personer som har eller har haft cancer i PAnkreas (bukspottkörtel), LEver/galla och MAgsäck/matstrupe, samt för anhöriga/närstående och/eller andra med yrkesmässig anknytning till dessa sjukdomar. PALEMA’s ändamål och uppgift är att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade. Mer information om PALEMA hittar du på www.palema.org eller på Facebook.

Denna aktivitet genomförs med stöd av Shire och Celgene.

Anmäl dig här

För ytterligare information och anmälan se www.palema.org

För information om Shire, vänligen kontakta:

Åsa Mellbring, Medicinsk terapiområdeschef Onkologi

telefon: + 46 (0)70- 597 50 13