Svensk expertis utvecklar Zambias digitala ekonomi

Zambia genomgår stora förändringar tack vare ny teknologi och utvecklingen inom ICT. Ökad tillgång till mobiltelefoni och uppkoppling möjliggör både ekonomisk tillväxt och utveckling inom mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Här har Sverige, som rankas som ett av världens mest innovativa länder, möjlighet att bidra med expertis och kunskapsöverförande.

Svenska institutet, Sveriges ambassad i Zambia och en rad zambiska och svenska parter arrangerar därför Sweden@Zambia, ett entreprenörskapsevenemang med fokus på ICT, kvinnligt entreprenörskap och hållbarhet. Evenemanget är en plattform för möten mellan zambiska och svenska företagare i syfte att skapa nya idéer, nätverk, partnerskap och mentorskap. Till exempel initieras ett samarbete mellan den zambiska IT-hubben Bongo Hive och skaparen bakom Bambuser, som gemensamt ska utveckla ”appar” för mobilmarknaden i Zambia. Svenska institutets GD Annika Rembe kommenterar:

Sweden@Zambia är ett sätt att undersöka nya arenor för biståndet i takt med att den globala ekonomiska kartan ritas om. Ökat entreprenörskap leder till generell samhällsutveckling, vilket är en viktig faktor i ett land som Zambia som har varit relativt beroende av bistånd. Sverige är en trovärdig partner i detta eftersom vi är ett av världens mest innovativa länder och sedan 1900-talet sett de positiva effekterna av företagande, samtidigt som vi har etablerade goda relationer med Zambia.

Sweden@Zambia äger rum i Lusaka den 19-21 november. För mer information kontakta Maria Kron, utvecklingsstrateg, Svenska instituet tel 08-453 79 10.

Foto: Melker Dahlstrand/Imagebank.sweden.se

• bistånd