Indiska toppledare i Sverige för att utveckla hållbara affärer

Under två veckor i september kommer ett tjugotal företagsledare och entreprenörer från Indien att besöka Sverige. De är här som deltagare i Svenska institutets Managementprogram och kommer under sin vistelse att få träffa svenska företag och experter inom hållbarhetsområdet för att lära sig om och utbyta erfarenheter kring ansvarsfullt företagande. En av deltagarna är Ankit Mathur, framröstad som en av Indiens hetaste entreprenörer, som arbetar med skapa hållbara produkter för Indiens fattiga. Svenska företag som deltar är bland andra Max Hamburgare, Swedbank, Volvo, LO och AstraZeneca.

Ankit Mathurs företag, Greenway Ecodevelopment, har utvecklat en portabel ugn som bara kräver en fjärdedel av det bränsle som en vanlig lerugn kräver. Spisen kostar endast drygt 100kr och de tilltänkta kunderna är de ca 400miljoner människor som lever i fattigdom i Indien. Genom att ge denna målgrupp tillgång till en spis som kräver mindre bränsle så kan enorma resurser sparas.

Målet med programmet är att bygga nätverk mellan ledare inom området och stärka relationer och affärssamarbeten mellan de deltagande länderna. Deltagare från tidigare program har som exempel tagit fram nya hållbarhetsrapporter, utvecklat system för underleverantörskontroll samt implementerat nya CSR-strategier.

Under vistelsen i Sverige kommer Ankit Mathur och de andra deltagarna i programmet att få träffa experter inom området hållbarhet och ansvarsfullt företagande från Sverige. Deltagarna arbetar också tillsammans med svenska experter att utveckla ett hållbarhetsprojekt inom sina egna organisationer:

- Vad vi ser i Indien nu är att allt fler entreprenörer och företag börjar arbeta med frågor som rör hållbarhet. Det kan gälla allt från energisnåla produkter till arbetsvillkor eller socialt entreprenörskap. Utmaningarna och förutsättningarna skiljer sig stort mellan Sverige och Indien men vi märker att det finns ett stort intresse från båda håll att lära sig mer om varandra, säger Anna Sternbeck, projektledare på SI.

I programmet deltar också Shishir Lal från telekombolaget Unitech Wireless som vill utveckla miljövänliga mobilmaster och Beroz Rumie Gazdar från Mahindra som arbetar för att göra företaget vattenneutralt.

Om Managementprogrammet, Indien:

www.si.se/management
Förra årets program på flickr:

För mer information om SI:s Managementprogram eller möjlighet att intervjua deltagarna, vänligen kontakta:
Anna Sternbeck projektledare, 08-453 78 64, anna.sternbeck@si.se
Jenny Hagblom, press- och informationsansvarig, 0736-84 20 22, jenny.hagblom@si.se

• energiförbrukning
  • svenska institutet
  • si
  • entrepreneurskap
  • indien
  • management
  • csr
  • ledarskap
  • innovation

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916