Mer guld till alla svenskars Twitterkonto

Sveriges officiella Twitterkonto @sweden fortsätter att skörda framgångar. Curators of Sweden har vunnit guld i kategorin Corporate Image på amerikanska CLIO Awards, en av världens största tävlingar inom reklam och PR.

Sedan december 2011 twittrar vanliga svenskar på Sveriges officiella Twitterkonto @sweden. Syftet med Svenska institutets och VisitSwedens satsning, Curators of Sweden, är att ge en öppen, äkta, nytänkande och omtänksam bild av det samtida Sverige. Hittills har 20 personer tagit över Twitterkontot en vecka i taget och skapat en dialog med flera olika infallsvinklar.
Både antalet följare och uppmärksamheten kring @sweden har ökat kraftigt i hela världen och har nått människor i 120 länder. Hittills har initiativet inspirerat till nio efterföljande Twitterprojekt i andra länder eller regioner.

”Curators of Sweden har fått mycket beröm i den virtuella världen. Nu har vi också börjat få prestigefyllda priser som man faktiskt kan se och röra, som guld- och silverägg på svenska Guldäggetgalan och CLIO guldpriset. Jag tycker att alla som har twittrat, retwittrat och följt borde vara stolta”, kommenterar Frida Roberts, chef på enheten kommunikation vid Svenska institutet.

”Det är minst sagt roligt att CLIO-juryn, som får in över 10 000 amerikanska och internationella bidrag varje år, har valt Curators of Sweden till vinnare. Jag är säker på att priset kommer att få fler att bli nyfikna på Sverige och den äkta dialog och interaktion med vanliga svenskar som pågår på @sweden varje dag”, tillägger Maria Ziv, marknadsdirektör på VisitSweden. Kreativ byrå för Curators of Sweden är Volontaire.

Film om Curators of Sweden: http://www.youtube.com/watch?v=d3e7_NJznNY

Om CLIO Awards, vinnare 2012: http://www.clioawards.com/catalog/2012/pr/index.cfm?award=99

För mer information om Curators of Sweden och Sveriges övriga närvaro i sociala medier, kontakta

VisitSweden
Maria Ziv, marknadsdirektör E-post: maria.ziv@visitsweden.com Tel: 0703-97 72 29
Bitte Olsson, pressansvarig E-post: bitte.olsson@visitsweden.com Tel: 0705-25 04 56
Twitter: @visitsweden

Svenska institutet
Frida Roberts, enhetschef, Enheten för kommunikation E-post: frida.roberts@si.se Tel: 073-231 85 28
Sergio Guimaraes, media relations manager E-post: sergio.guimaraes@si.se Tel: 073-684 20 65
Twitter: @Sinyheter

Svenska institutet (SI) ska på uppdrag av regeringen bidra till att Sverige kan nå internationella mål inom en rad nyckelområden. Uppdragen spänner över utrikespolitik, utvecklings- och reformsamarbete och utbildningspolitik.

VisitSweden är ett kommunikationsföretag som har statens och svensk besöksnärings uppdrag att marknadsföra varumärket Sverige och svenska destinationer och upplevelser internationellt.

• Konst, kultur, underhållning

Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som ökar omvärldens intresse för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska och utländska samarbetsparter samt med svenska ambassader och konsulat.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916