Swedish Design Goes London 2013 – hantverk och socialt patos lyser på designfestivalen

Minimalism och funktionalitet är ord som ofta brukar beskriva svensk design. Men med nya generationer kommer nya värden. Inom ramarna för Swedish Design Goes London visar i år 36 unga formgivare prov på högkvalitativt hantverk, innovativ design och ett starkt socialt engagemang.

Att suget efter svensk design är stort i London är en gammal sanning. Men svensk design är ett föränderligt begrepp, vilket inte minst utställningen Ung Svensk Form visar prov på. Utställningen är en jurybedömd utmärkelse för unga svenska designers som sedan 1998 drivs av Svensk Form. I årets version, som nu visas internationellt för första gången på London Design Festival, medverkar 27 formgivare som valts ut i knivskarp konkurrans bland över 400 sökande. Gemensamt för flera av dem är ett starkt socialt patos.

Ett exempel på detta är Jenny Ekdahl, vars skåp Dear Disaster inbjuder till fysisk interaktion mellan skåpet och betraktaren. En tanke med det är att hjälpa drabbade av naturkatastrofer att bearbeta traumatiska erfarenheter. Ett annat är Filipe Balestras Incremental Housing Strategy, ett förslag till att omvandla fattiga temporära områden i städer till permanenta kvarter med bibehållna sociala och urbana nätverk.

- Sverige som designnation måste arbeta för att sticka ut och överraska i den stora världen. Det är genom att premiera och lyfta fram denna fria och kreativa anda hos vissa unika formgivare som vi kan utvecklas vidare. Ung Svensk Form är en fantastisk språngbräda, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

Under designfestivalen visas även nio svenska formgivares verk på prestigefyllda galleriet Mint Shop i utställningen Cabinets of Curiosity. I utställningen medverkar Snickeriet, Färg&Blanche, Sami Kallio, Folkform, Jenny Ekdahl, Lukas Dahlén, Per Söderberg, Matilda Dahlquist och AEO – några av Sveriges främsta möbelformgivare av idag, som även medverkade i den svenska designpaviljongen i Milano tidigare i år. I Cabinets of Curiosity är det trämöbler och hantverk som står i fokus, en annan stark trend bland unga formgivare.

Även mode står på den svenska agendan i London under september. Tio framstående svenska modeföretag skapar med stöd av bla. Business Sweden ett gemensamt showroom under London Fashion Week. Bland de medverkande företagen finns bla. Rodebjer, Ann-Sofie Back och AltewaiSaome.

Information:

Ung Svensk Form på Designersblock visas 19-22 september kl 12.00–20.00.
Ung Svensk Form visas i samarbete med Stockholm Furniture & Lights Fair and
Lauritz.com.

Cabinets of Curiosity på Mint Shop visas14-22 september.
Mint Shop: www.mintshop.co.uk

Re Present Swedish Fashion Showroom är öppet 15-17
september: www.representshowroom.com

Kontakt:

Jenny Bergström, projektledare SI, jenny.bergstrom@si.se
Karin Wiberg, Ung Svensk Form, karin.wiberg@svenskform.se
Anna Blomdahl, Cabinets of Curiosity, anna.blomdahl@svenskform.se
Sara Karte, Re Present Swedish Fashion Showroom, sara.karte@business-sweden.se

Swedish Design Goes London genomförs av Svensk Form i samarbete
med Svenska institutet, Sveriges ambassad i London och Business Sweden i
London.

Foto: Svensk Form

• london
  • svenska institutet
  • svensk form
  • design

Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som ökar omvärldens intresse för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska och utländska samarbetsparter samt med svenska ambassader och konsulat.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916