Välkommen på förhandsvisning av Innovative Sweden på ICSB - konferensen den 17 juni

> STOCKHOLM WATER FRONT, NILS ERICSONS PLAN 4, STOCKHOLM
> FREDAG 17 JUNI KL 9:00-10:00

I juni varje år samlas världens ledande forskare inom entreprenörskap och innovationer tillsammans med beslutsfattare och entreprenörer på ICSB:s årskonferens. 2009 ägde konferensen rum i Sydkorea, 2010 i USA. Den 15-18 juni 2011 hålls konferensen i Stockholm på Stockholm Water Front. SI medverkar som partner på konferensen och förhandsvisar sin nya internationella utställning Innovative Sweden.

Om utställningen
Skype är för närvarande den mest använda sociala mediekanalen med 663 miljoner användare i hela världen. Trepunktsbältet räddar ett liv var sjätte minut. Losec är det mest sålda läkemedlet i världen. De är alla exempel på  svenska uppfinningar som bidragit till att rädda och förbättra liv globalt.

Under 2011-2013 satsar Svenska institutet (SI) stort på innovation. En del i satsningen är utställningen Innovative Sweden som visar Sveriges 20 just nu hetaste innovationer inom informations- och kommunikations-teknologi, Life Science, miljöteknik samt spel- och nöjesindustrin. Tillsammans ger de en inblick i framtiden och visar hur svensk innovationsanda skapar förutsättningar för internationell konkurrenskraft.

Utställningen premiärvisas i på Stanford, Silicon Valley i USA den 2-11 november, för att sedan fortsätta till Washington D.C. Visningarna i USA är startskottet på en internationell turné till ett flertal länder med stopp i bl. a. Brasilien och Asien.

Information om SI:s innovationskoncept och utställningen uppdateras löpande på SI:s hemsida.

OSA: JENNY.HAGBLOM@SI.SE

• utställning
  • tillväxt
  • svenska institutet
  • si
  • spelindustri
  • informationsteknologi
  • miljöteknik
  • life science
  • itc
  • gaming
  • icsb
  • innovation

Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som ökar omvärldens intresse för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska och utländska samarbetsparter samt med svenska ambassader och konsulat.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916