Från korvmärke till modern snabbmatskedja - Sibylla firar 80 år med tårta till 36 000 gäster

1932 serverades den allra första Sibyllakorven, och det som började som ett korvmärke för 80 år sedan är idag även en rikstäckande snabbmats-kedja med ett genomtänkt koncept, välutbildad personal och allt fler större restauranger. Födelsedagen firas självklart på Sibylladagen den 20 oktober, då kedjan räknar med att bjuda 36 000 matgäster på kaffe och jordgubbstårta.

De stora hamburgerkedjorna får ursäkta, men i Sverige är det Sibylla som är den sanna snabbmatspionjären. Genom åren har miljontals svenska magar mättats och varumärket Sibylla räknas idag som ett av Sveriges mest klassiska. Även om mycket av varumärkets historia ryms i gatukökens stolta traditioner, har tiderna förändrats och så även Sibyllakedjan. Korvarna har fått sällskap av hamburgare, kebab, kyckling, vegetariskt med mera, samtidigt som konceptet tagit steget in i 2000-talet.

– Våra anläggningar har genomgått en modernisering de senaste åren och vi etablerar successivt nya, stora restauranger i attraktiva lägen. Vi vill värna vår historia men vill samtidigt uppfattas som en modern fast food-aktör som välkomnar gästerna med god och nylagad mat, säger Sibyllakedjans VD Joakim Carlsson.

Dubbelt firande med tårta

Fram till den 21 oktober pågår jubileums- och namnsdagskampanjen, där gästerna erbjuds den klassiska Sibyllahamburgaren Super Star för 29 kronor. Kampanjen marknadsförs i dagspress, radio och TV, och det är Sibyllakedjans största medieinvestering för året. Bland annat syns Sibyllas nya reklamfilmer i TV 4 och dess olika systerkanaler.

– Höjdpunkten blir lördagen den 20 oktober då vi räknar med att bjuda över 36 000 matgäster på kaffe och jordgubbstårta, både för att fira Sibyllas namnsdag och att varumärket fyller hela 80 år, säger Sibyllas marknadschef Dennis Sundberg.

Dennis Sundberg, Marknadschef                               Joakim Carlsson, VD

Mobil: 070-540 91 17                                                 Mobil: 070-623 70 10

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Franchisekedjan, som består av 175 kök från Ystad i söder till Kiruna i norr, är det lite mer personliga alternativet på den svenska snabbmatsmarknaden. Det innebär att vi välkomnar våra gäster med god och nylagad mat med stor valfrihet, serverad i en vänlig och familjär atmosfär. Vår ambition är att ha Sveriges nöjdaste snabbmatsgäster. Sibyllakedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs   gemensamt  av franchisetagarna och Atria Concept AB. www.sibylla.se