Ny Sidastudie: "Glöm inte bort effekterna av arbetskraft- invandring för fattiga länder"

Sida publicerar idag en ny studie om betydelsen av arbetskraftens rörlighet för de fattiga länderna. Den presenteras i dag på debattplats i Göteborgs-Posten. Arbetskraftsinvandring är en het svensk debattfråga med fokus på betydelsen för det svenska samhället. En statlig utredning ska nu ta tag i frågan. Med denna studie vill Sida vända på perspektivet och visa på effekterna i fattiga länderna och behovet av ett internationellt regelverk. Över 150 miljoner människor arbetar eller studerar idag utanför sina hemländer. De sänder hem mellan 100 och 150 miljarder dollar årligen. Det är mer än världens samlade bistånd och utländska investeringar tillsammans. Migrantpengarna är oerhört viktiga för att öka levnadsstandarden för en del av världens fattiga. För miljontals hushåll världen över är migrantpengarna skillnaden mellan akut misär och modest välstånd. Men trots sin storlek omvandlas sällan dessa pengar till riskkapital för nyföretagande, säger Per Ronnås, Sidas chefsekonom. Problemet är att arbetskraftexport visserligen på kort sikt kan öka köpkraft och tillväxt i ett fattigt land men inte ge någon hållbar lösning för utvecklingen. Sidas studie visar också att bristen på internationella regler lämnar fältet fritt för en osund global arbetsmarknad. Export av arbetskraft är ett helt oreglerat område jämfört med de omfattande regler som finns för export av varor. De stora förlorarna är förstås migranterna som tvingas sälja sin arbetskraft alltför billigt, som tvingas leva under utvisningshot eller tvingas till slaveri. Men även staten i mottagarlandet är förlorare eftersom den går miste om skatteintäkter. Vinnarna är de kriminella organisationerna och arbetsgivare i mottagarlandet, säger Per Ronnås. För mer information kontakta Sidas presstjänst, tel: 08-698 55 55 Studien är skriven av Bhargavi Ramamurthy, the New School University i New York och kan laddas ner på www.sida.se, gå till Nyhetsrum