Pressinbjudan: 81 exempel på hur svenska företag ska leverera mot Globala målen

För fyra år sedan bildade vd:arna för ett 20-tal svenska storföretag nätverket SLSD (Swedish Leadership for Sustainable Development) för att lära av varandra och hitta nya, konkreta lösningar inom fyra olika områden där man har gemensamma utmaningar: jämställdhet, antikorruption, miljö- och klimat samt ”decent work”. I dag, fyra år senare finns en mängd olika samarbeten på plats.

Nytt för i år är:

• En samling med 81 exempel som nu delas ut om företagens olika initiativ vad gäller att nå de Globala målen på olika sätt, och där man redogör för hur, när och vad man vill uppnå.
  • Fem nya medlemmar; ABB, Astra Zeneca, Kooperativa Förbundet (KF), SSAB och Telia Company utöver de som redan är med. Sammanlagt är nu 27 företag och organisationer medlemmar.
  • SLSD har varit inspiratör till ett nytt nätverk som GSM Association (GSMA) bildar, med 80 nätverksoperatörer och 300 mobilsystem-företag, med inriktning på hur de kan arbeta med Agenda 2030 (Globala målen) med SLSD som modell.

Nätverket Swedish Leadership for Sustainable Development, SLSD, är ett exempel på hur näringslivet och biståndet kan samarbeta sida vid sida för att nå mål 17 som handlar om partnerskap. Media är välkomna att träffa medlemmar i nätverket direkt efter den årliga avstämningen med företagens vd:ar på Sida, se separat lista.

När: torsdag den 18 maj 2017, kl. 10.00

Var: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm

Information och anmälan: Kontakta Inga-Lill Hagberg på Sidas presstjänst, tel. 08-698 54 37 eller press@sida.se

Näringslivet har en nyckelroll vad gäller att nå de Globala målen för hållbar utveckling som FN beslutade om i september 2016. Storägarna i börsbolag och onoterade bolag är aktörer med stort inflytande när det gäller Agenda 2030 - att de Globala målen verkligen nås - och hållbarhet genom att ställa frågor, ange inriktning och utse styrelseledamöter.

Länk till information om SLSD:

• Bistånd

• globala målen
  • slsd
  • fn

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.