Presskonferens med Lars Thunell och Anders Nordström 8/1: Sida och IFC signerar avtal värt en miljard för handelsgarantier i Östeuropa

Många företag i Östeuropa riskerar att slås ut på grund av brister på handelskrediter. Det nydanande samarbetet mellan Sida och International Finance Corporation, IFC, går ut på att kunna erbjuda handelsgarantier för fortsatt utveckling och tillväxt i de mest sårbara länderna i Östeuropa.

Sida och IFC (Världsbanken) skriver i morgon under ett avtal för handelsgarantier värt omkring en miljard kronor.

Chefen för IFC Lars Thunell, tidigare chef för bland annat SEB och Trygg Hansa, och Sidas generaldirektör Anders Nordström skriver under avtalet i Stockholm den 8 januari. Journalister bjuds in för träffa de båda och höra mer om storsatsningen som förväntas generera mångmiljardtransaktioner i handelskrediter.

Datum och tid: Fredag 8 januari, klockan 14.00 – 14.30. Kort presentation av satsningen och tid för frågor.
Plats: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm.
Anmälan för journalister: press @ sida.se
Mer info till journalister eller bokning av korta separatintervjuer: kontakta Sidas pressekreterare Anette Widholm Bolme 08-698 55 52.