Näringslivet möter förorten i schack

Siemens stöder Näringslivet möter förorten, en organisation som arbetar för att främja integration genom att skapa givande möten mellan människor med olika bakgrunder och erfarenheter. Ett inledande möte mellan en näringslivsrepresentant och en ungdom från förorten under en turnering i parschack är början på ett mentorskapsprogram som syftar till att bygga varaktiga relationer baserade på ett utbyte av tankar och erfarenheter. Just schackbrädet erbjuder möjligheter till att lära känna varandra på lika villkor.

Som ett globalt teknikföretag vet vi på Siemens hur viktigt det är med mångfald. Hos oss jobbar medarbetare med sammanlagt 169 olika nationaliteter globalt, och i Sverige kommer våra medarbetare ifrån 75 olika födelseländer. Mot bakgrund av det förstår vi värdet av möten mellan människor från en mångfald av bakgrunder och erfarenheter. Genom att stöda initiativet Näringslivet möter förorten har vi möjlighet till att genom att aktivt erbjuda mentorskap i gengäld få nya perspektiv och insikter tillbaka.

Onsdagen 13 november deltar Siemens vd Mikael Leksell när Näringslivet Möter Förorten anordnar en turnering i parschack på Centralstationen i Stockholm.

Läs mer om eventet på naringslivetmoterfororten.se.