Nyhet -

Siemens, E.ON, H&M group och Scania bildar koalition för att påskynda skiftet till fossilfria tunga transporter

För att nå målet i Parisavtalet krävs att den att tunga transportsektorn blir fossilfri. Att uppnå detta senast 2050 är inte bara möjligt, utan också ekonomiskt gynnsamt från ett samhällsperspektiv. För att skynda på förändringstakten har fyra näringslivsaktörer som representerar områden som beaktar hela systemet därför nu gått samman för att skynda på förändringstakten. Andra företag inbjuds att delta.

Utgångspunkten för koalitionen är Scanias studie “The Pathways Study: Achieving fossil-free commercial transport by 2050” . Studiens slutsats är att det är möjligt att nå fossilfritt inom tunga transporter inom tidsramen för Parisavtalet. För att komma dit krävs dock att näringsliv och politik går samman, påbörjar förändringen och ser till att den sker i en historiskt snabb takt.

– Det vi idag tillkännager är en språngbräda för ytterligare och djupare kunskap om ett globalt fossilfritt system för tunga transporter. Redan nu står det dock klart att infrastruktur för elektrifiering av tunga fordon är en viktig del av resan. Det passar därför bra för Siemens att gå ihop i denna grupp av företag som visar att de vill vara med och påverka och som åtar sig att se till att det händer, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens Norden.

Utdrag ur och sammanfattning av text om koalitionen från Scania, läs mer här: