Göteborg får sin första elektriska busslinje

Göteborg har idag invigt sin nya elektriska busslinje 55. Nu kan göteborgarna åka hållbart och avgasfritt mellan Lindholmen och Johanneberg i nya och tysta elbussar.

Den nio kilometer långa sträckan kommer trafikeras av tre eldrivna bussar och sju laddhybridbussarsom går på el cirka 70 procent av rutten. Vid bägge ändhållplatser har Göteborg Energi tillsammans med Siemens installerat nya snabbladdare. På den ena ändhållplatsen vid Sven Hultins plats på Chalmers är installationen en laddstolpe medan den nya inomhushållplatsen på Lindholmen har integrerat laddningsanordningen i taket. På dessa laddstationer tar det endast sex minuter för bussarna att laddas med 100 procent förnybar el, huvudsakligen vind- och vattenkraft från Göteborg Energi.

-Mer kollektivtrafik kommer gå på el i framtiden och vi är glada att ha introducerat denna nya laddteknik till elbussarna här i Göteborg. Vi är övertygade om att vi kommer se fler smarta och hållbara kollektivtrafikslösningar framöver säger Ulf Troedsson VD, Siemens AB.

-Vi är väldigt glada att idag ha tagit ytterligare ett viktigt steg mot framtidens hållbara kollektivtrafik. Genom att ladda bussarna med förnybar el minskar vi utsläppen och förbättrar luftkvaliteten för göteborgarna. Göteborg Energi arbetar intensivt för att erbjuda förnybara drivmedel och bidra till målet om fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Lotta Brändström, VD Göteborg Energi.

-Energikonsumtionen i Volvos elektriska bussar är 80 procent lägre än konventionella dieselbussar. Bussar är både tysta och avgasfria vilket kommer bidra till en bättre stadsmiljö och minska vår klimatpåverkan, detta samtidigt som passagerarna får en trevligare tur, säger Håkan Agnevall, VD för Volvo Bussar.

Den nya busslinjen 55 i Göteborg är ett resultat av ElectriCity; ett samarbete mellan industri, forskning och samhälle för att tillsammans utveckla och testa nya lösningar för hållbar kollektivtrafik.

I januari 2015 tecknade Siemens AG och Volvo Bussar ett globalt avtal om att leverera kompletta system för elbaserad busstrafik till städer. Enligt avtalet kommer Volvo Bussar stå för elbussar och elhybridbussar medan Siemens kommer stå för att installera laddtekniken med tillhörande laddstationer som kan ladda upp emot 450kW. Förutom laddstationerna i Göteborg har Siemens även installerat laddstationer i Hamburg (november 2014) samt Stockholm (mars 2014).

Läs mer om ElectriCity på Göteborg Energis hemsida:
www.goteborgenergi.se/electricity
www.goteborgelectricity.se

Läs mer om eBus på Siemens hemsida (eng)

För mer information, kontakta:
Anders Bylund, Affärsområdeschef, Siemens AB,
Tfn: 070 542 17 76, E-post: anders.bylund@siemens.com

Eva Gillander, Forsknings- och utvecklingschef, Göteborg Energi
Tfn: 070 762 74 03, E-post: evakarin.gillander@gotebergenergi.se

Anders Bersten, PR- och kommunikationsansvarig FoU, Göteborg Energi
Tfn: 0705 237230, E-post anders.bersten@goteborgenergi.se

Daniel Valiollahi, tf. Presskontakt Siemens AB
Tfn: 070 728 15 31, E-post: daniel.valiollahi.ext@siemens.com

• siemens industrial turbomachinery ab

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2014 omsatte bolaget 71,9 miljarder euro och har 357 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 400 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2014) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 20 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.