Laget FEM från Polhemsgymnasiet i Göteborg på andraplats i svenska gymnasiemästerskapen för innovatörer

Laget FEM från Polhemsgymnasiet i Göteborg, med en innovation i form av en produkt som ska hjälpa unga kvinnor i utsatta miljöer att slippa avstå från skolan när de har mens, blev andrapristagare i Blixtlåset, det svenska gymnasiemästerskapet för innovatörer.

Finalen i fjortonde upplagan av tävlingen Blixtlåset ägde rum på KTH i Stockholm igår, torsdag. Det vinnande laget, Måttlock, tilldelades förutom Siemens Innovation Award, även 10 000 kr och inbjudan till en teknik-tour hos Siemens anläggning för gasturbiner i Finspång. Laget FEM vann 5 000 kr. Prisutdelare var Mimmi Alladin, chef för affärsutveckling på Siemens AB.

”Jag är jätteimponerad av lagens fantastiska innovationer”, säger Mimmi Alladin. ”Det har varit ett roligt men samtidigt svårt uppdrag för oss i juryn att enas om ett vinnande lag.

”Jag är grymt stolt över varenda lag som har deltagit i årets upplaga av Blixtlåset! Nivån på innovationerna ha varit hög rakt igenom”, säger Magnus Schenström, vd för Curt Nicolin Gymnasiet.

Blixtlåset är ett samarbete mellan Siemens, Teknikcollege Sverige, T-konventet och ett antal entusiastiska gymnasieskolor runtom i landet. Tävlingen är tänkt att vara en mötesplats för alla inom gymnasiesverige som vill satsa på idéburet lärande, genom kreativa och utvecklande projekt.

1:a pris: Laget Måttlock med en smart doseringslösning för den köpta kryddburken.
Lagmedlemmar: Albin Augustsson, Mickael Rungård, Martin Göransson och Jacob Allequist. Laget kommer från Curt Nicolin Gymnasiet i Finspång.

2:a pris: Laget FEM med en produkt som ska hjälpa unga kvinnor i utsatta miljöer att slippa avstå från skolan när de har mens. Laget kommer från Polhemsgymnasiet i Göteborg.

3:e pris: Laget Smart Fence, med vägstolpar försedda med sensorer som upptäcker och indikerar vilda djur som närmar sig vägen.Laget kommer från Ystad Gymnasium.

För information om alla 26 finallag, se Relaterat material.

Kontaktperson om du önskar få kontaktuppgifter med lagen:
Magnus Schenström, vd Curt Nicolin GymnasietTel. 070 580 8493 magnus.schenstrom@cng.se

För övriga frågor, kontakta:
Lisa Frykman, pressansvarig på Siemens
Tfn: 08 - 728 14 42; e-post: lisa.frykman@siemens.com

Besök vårt pressrum för bilder och alla våra pressmeddelanden:
www.siemens.se/press

• Vetenskap, teknik

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2015 omsatte bolaget omkring 76 miljarder euro och hade 348 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2015) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 19 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.