Siemens utökar portföljen med ett havsbaserat vindkraftverk på 8 MW

Siemens nya vindkraftverk på 8 MW ger upp till tio procent högre årlig energiproduktion än Siemens redan existerande direktdrivna vindkraftsplattform, och utgör ett viktigt steg mot ytterligare sänkta kostnader för havsbaserad vindkraft.

Vindkraftverket på 8 MW har en rotordiameter på 154 meter. Uppgraderingen till 8 MW är möjlig genom en ny magnetteknik med en ännu högre verkningsgrad än den som infördes på den tidigare 7 MW-modellen. Detta möjliggör en nominell effektökning på drygt 14 procent jämfört med 7 MW-modellen. De första 8 MW-vindkraftverken kommer att installeras i början av 2017.

"Vi arbetar ständigt med att sänka kostnaden för energiproduktion, och vår plattform för direktdrivna vindkraftverk gör detta möjligt för oss till lägsta möjliga risk", säger Michael Hannibal, vd för havsbaserad vindkraft på Siemens division Wind Power and Renewables. ”Med samma pålitlighet som våra tidigare framgångsrika vindkraftverk kommer nya SWT-8.0-154 bli den nya måttstocken på marknaden för växellös havsbaserad vindkraftsteknik."