Stockholm och Malmö finalister i C40 & Siemens City Climate Leadership Awards 2014

City Climate Leadership Awards syftar till att skapa uppmärksamhet för de städer som genom banbrytande projekt går i bräschen för att minska utsläpp av växthusgaser. Bland årets finalister finns två svenska städer: Stockholm har blivit utsedd till finalist i kategorin Sustainable Communities med projektet Norra Djurgårdsstaden och Malmö i kategorin Green Energy med sin målsättning att till år 2030 försörjas till 100 procent av förnybar energi. Tävlingen arrangeras för andra året i rad av Siemens och C40, ett nätverk av världens megastäder med syfte att reducera utsläpp av växthusgaser.

De 31 nominerade finalisterna, fördelade på tio kategorier, tillkännagavs idag. Vinnarna presenteras under en storslagen prisceremoni i New York den 22 september.

– I Malmö arbetar vi alla hårt tillsammans för att nå våra miljömål. Vi vet att de är högt satta, men vet också att det är nödvändigt för att skapa ett hållbart Malmö i en hållbar värld. Vi är glada och stolta över att nomineras till City Climate Leadership award inom Green energy, säger Kerstin Åkerwall, miljödirektör på Miljöförvaltningen i Malmö.

Om tävlingen
C40 & Siemens City Climate Leadership Awards delas ut för andra året i rad. Kategorierna 1-5 (se lista nedan) är endast öppna för C40-städer (däribland Stockholm), medan 6-10 är öppna för både C40-städer och de 120 städer som deltog i studien ”Green City Index” som togs fram av Siemens och Economist Intelligence Unit (2009).

En jury bestående av professor Albert Speer, arkitekt och expert på stadsbyggnation, Ritt Bjerregaard, f.d. borgmästare i Köpenhamn, Eduardo Jorge, f.d. Secretary of the Environment i Sao Paulo, Abha Joshi-Ghani, Världsbanken, Dr. Fauzi Bowo, f.d. governor i Jakarta, Rohit T. Aggarwala, rådgivare till C40 samt Daryl Dulaney, vd för Siemens industrisektor i USA har utsett finalisterna och kommer även att utse vinnarna.

Medverkande under prisutdelningen i New York City den 22 september är bl.a. C40:s nuvarande ordförande Mayor Eduardo Paes, borgmästare i Rio de Janeiro, C40:s styrelseordförande och tillika borgmästare för New York City Michael R. Bloomberg och Roland Busch, vd för Siemens sektor för infrastruktur och städer samt medlem i Siemens styrelse.

Årets 31 finalistbidrag kommer från följande 26 städer: Amsterdam, Barcelona, Buenos Aires, Changwon, Dhaka, Jakarta, Johannesburg London, Los Angeles, Malmö, Melbourne, Mexico City, Milano, New Orleans, New York City, Oslo, Portland, Seattle, Seoul, Shenzhen, Stockholm, Taipei, Vancouver, Washington DC, Wien, Yokohama

Tävlingskategorier: 1. Urban Transport 2. Solid Waste Management 3. Finance & Economic Development 4. Carbon Measurement & Planning 5. Sustainable Communities 6. Green Energy 7. Adaptation & Resilience 8. Energy Efficient Built Environment 9. Air Quality 10. Intelligent City Infrastructure

Läs mer om tävlingen och årets, samt förra årets, finalistbidrag här: www.cityclimateleadershipawards.com

För pressbilder, besök vårt pressrum:
www.siemens.se/press

För mer information kontakta:
Lisa Frykman, presskontakt
tfn: 070-728 14 42