Stockholms lokaltrafik – en eftersatt nyckelfaktor för tillväxt

Ett effektivt lokaltrafiksystem är en nyckelfaktor när det kommer till en stads attraktionskraft för kompetent arbetskraft, vilket i sin tur påverkar stadens potentiella tillväxt. I en ny undersökning från Siemens om sambandet mellan lokaltrafikens effektivitet och 35 städers potentiella tillväxt hamnar Köpenhamn i topp medan Stockholm anses ha ett eftersatt behov av att uppdatera både tåg och utöka systemets räckvidd.

Städer genererar 80 procent av den globala ekonomin och konkurrerar med varandra i att erbjuda de mest attraktiva förutsättningarna för företag. Siemens har gett undersökningsföretaget Credo i uppdrag att sätta ett ekonomiskt värde på hur mycket ineffektiv lokaltrafik, med långa transporttider, stor trängsel och höga kostnader för användaren kostar en stad i utebliven produktivitet. Credo har samtidigt tittat på de ekonomiska vinster som kan genereras från investeringar i en bättre lokaltrafik. Resultaten är samlade i den nya studien The Mobility Opportunity.

Köpenhamn utses till den mest kostnadseffektiva staden när det kommer till sitt system för lokaltrafik, utav alla 35 städer. Stockholm anses ha ett pålitligt system med över 95 procent av resorna i tid, men anses ha behov av upprustning av en föråldrad fordonspark och en eftersatt utbyggnad av systemet för att tillgodose transportbehovet hos ett kraftigt ökande invånartal.  Baserat på kostnaden för en enkelbiljett anses även Stockholm ha ett av de dyraste systemen i världen.

– Stockholm förväntas växa med närmare en halv miljon nya invånare till 2030. Stadens stora utmaning är att uppgradera kapaciteten och förbättra komforten i det befintliga lokaltrafiksystemet, samtidigt som kraftfulla investeringar i ett utökat nät behöver göras. Vi ser exempel på brister i systemet redan idag, som till exempel kring Arenastaden i Solna och förtätningsområden längs de gröna och röda tunnelbanelinjerna. Studien visar tydligt att Stockholm behöver investera mer för att nå den attraktivitet och funktionalitet som kollektivtrafiksystemet i Köpenhamn kan visa upp, säger Tina Karlberg, City Account Manager på Siemens AB.

Fakta ur studien:

·  Studien tittar på faktorer i lokaltrafiken så som resetidens längd, trängsel, täthet mellan transportmedlen och transportlinjerna, samt kostnad för användaren

·  Städerna som jämförs i studien är förutom Stockholm och Köpenhamn, även bl.a. London, Paris, Wien, Sydney, Madrid, Istanbul, Singapore, Berlin och New York.

·  Antalet Stockholmare som trängs i lokaltrafiken under rusningstrafik beräknas öka med 31 procent fram till år 2030

För hela studien, samt pressbilder, besök vårt pressrum:
www.siemens.se/press

Vid frågor, kontakta: