Svenska kommuner kan spara 18 miljarder på energieffektivisering

Genom att ta ett helhetsgrepp om sitt energieffektiviseringsarbete i fastighetsbeståndet finns mycket att vinna för svenska kommuner. På tio år kan svenska kommuner spara upp till 18 miljarder kronor. Ändå har bara ett fåtal kommuner tagit tillvara på potentialen, detta framgår av en ny rapport som Siemens låtit konsultföretaget Profu ta fram.

En genomsnittlig kommun (33 000 invånare) i Sverige som tar ett helhetsgrepp på energieffektivisering i sina fastigheter kan göra större besparingar jämfört med att göra det åtgärd för åtgärd. På tio år kan kommunen göra energibesparingar på närmare 100 GWh vilket betyder 20 000 ton i minskade koldioxidutsläpp och minskade kostnader på mer än 60 miljoner kronor. Detta framgår i den nya rapporten ”EPC i kommunernas energiarbete” som publiceras idag och som tagits fram av konsultföretaget Profu.

- Utredaren har gjort beräkningar som visar att en genomsnittskommun har mycket att spara, nu är det viktigt att varje kommun tar och undersöker sina verkliga förutsättningar. Men framförallt visar rapporten att genom att ta ett samlat grepp på energieffektivisering kan fler åtgärder bli lönsamma och genomföras snabbare. Det sparar energi, pengar och utsläpp, men tyvärr är det få kommuner som tillvaratar potentialen, säger Krister Lohman, Sverigechef Building Performance & Sustainability på Siemens.

Siemens har genom enkäter och djupintervjuer låtit undersöka hur kommuner arbetar med energieffektivisering i de egna fastigheterna. Undersökningen fokuserar på hur kommunerna utnyttjar energitjänster i form av Energy Performance Contracting (EPC) Enligt enkätsvaren har bara 28 procent av fastighetsförvaltningar och 14 procent av de allmännyttiga bostadsbolagen utnyttjat sådana energitjänster.

Nästan hälften av de fastighetsförvaltningar som deltagit i undersökningen menar att ett ökat politiskt fokus skulle kunna öka investeringarna i energieffektivisering.

– Enskilda tjänstemäns engagemang är viktigt för effektivisering, men det krävs en tydlig politisk viljeinriktning för att få fart på arbetet, säger Krister Lohman, som hänvisar till bland annat Danmark där den politiska viljan och engagemanget är mycket stort i dessa frågor.

Rapporten ”EPC i kommunernas energiarbete”, som tagits fram av konsultföretaget Profu, baseras på en enkätundersökning bland 332 beslutsfattare inom kommunala fastigheter och allmännyttiga bostadsföretag i Sverige samt totalt 500 beslutsfattare i Danmark, Norge och Finland. Enkäterna har följts upp med djupintervjuer.

Ladda ner rapporten i sin helhet på Siemens hemsida:  www.siemens.se/energieffektivitet/studie

Om besparingspotentialen
Energy Performance Contracting, EPC, innebär att energieffektivisering genomförs med hjälp av en energibesparingsgaranti. Genom att lönsamhet beräknas för hela åtgärdspaket uppnås i genomsnitt en energibesparing på 25 procent inom två år. Traditionellt genomförande där lönsamheten beräknas åtgärd-för-åtgärd ger normalt bara två tredjedelar av detta efter en tioårsperiod. Med EPC genomförs alla åtgärderna på en gång och energieffektiviseringen ger långvarig effekt direkt efter genomförandet. För en medelkommun (33 000 invånare) innebär det en ökad energibesparing på 100 GWh, minskade kostnader på mer än 60 miljoner kronor och minskade koldioxidutsläpp med 20 000 ton under en tioårsperiod.

Besök vårt pressrum för bilder och alla våra pressmeddelanden:
www.siemens.se/press

För mer information, kontakta:
Krister Lohman, sverigechef Building Performance & Sustainability Siemens.
Tfn:070-871 94 13,e-post: krister.lohman@siemens.com

Daniel Valiollahi, tf. Presskontakt.
Tfn 070 728 15 31, e-post: daniel.valiollahi.ext@siemens.com

Följ oss på Facebook och Twitter:www.facebook.com/siemens.sverige
@Siemens_Sverige

• smart infrastructure
  • siemens industrial turbomachinery ab

Siemens är ett globalt företag som arbetar med innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2014 omsatte bolaget 71,9 miljarder euro och har 357 000 anställda i över 200 länder. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 400 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2014) var omsättningen för Siemens i Sverige ca 20 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.