Sightsavers och D&Company inleder ett digitalt samarbete runt syn och ögonhälsa

Samarbetet mellan Sightsavers och D&Company är ett strategiskt partnerskap som bygger på att skapa engagemang runt syn och ögonhälsa i den revolutionerande digitala plattformen för optiker. Lansering sker den 11 oktober på World Sight Day genom att sprida information om kampanjen #punktslutfortrakom i bolagets e-commerce plattform samt på sociala medier.

Partnerskapet blir en del av D&Companys hållbarhetsarbete och metod för att aktivt börja stötta
FNs Hållbarhetsmål, de så kallade Globala målen. Samarbetet kommer att vara inriktat mot flera av de 17 målen men speciellt ha inriktning på hälsa och välbefinnande, god utbildning, jämställdhet, minskad ojämlikhet samt genomförande och globalt partnerskap.

”Vi på D&Company tycker det är viktigt att Sightsavers tillsammans med partner kan genomföra fler synundersökningar, dela ut fler glasögon till barn och vuxna i länder där ojämlikheten är stor men också att vi kan bidra till att träna fler optiker att diagnostisera synproblem”, säger Ralph Dahlin, VD på D&Company Nordic.

D&Company som etablerades 2014 har snabbt vuxit i hela Norden. Bolaget står nu inför en internationell expansion som möjliggör en digitalisering av optikers sätt att arbeta. Det handlar bl a om service till kunder, kommunikation till konsumenter och underleverantörer, men också att varje enskild optiker ska kunna erbjuda ett brett, modernt och ändamålsenligt sortiment i den egna e-butiken.

”På Sightsavers tycker vi att det är spännande och utvecklande att samarbeta med ett företag med en renodlad digital affärsmodell, och som väljer att på ett tidsenligt sätt engagera optiker, digitala konsumenter men även underleverantörer i att förbättra synhälsan i världen”, säger Cornilla von Plomgren, verksamhetschef för Sightsavers i Norden.

Mer information om hur Sightsavers arbetar med FNs Hållbarhetsmål i praktiken och exempel på resultat.

Om D&Company Nordic AB
D&Company Nordic AB grundades 2014 och är idag en ledande aktör på den nordiska optikmarknaden. Genom den digitala plattformen, Idun, erbjuder D&Company unika e-handelslösningar och digitala tjänster för optiker över hela Europa. D&Companys varumärkesportfölj inkluderar det egna varumärket Norr samt flera av Nordens mest kända varumärken genom licensieringsavtal, bland annat Tiger of Sweden, Efva Attling och Blåkläder. För mer information om D&Company Nordic AB, besök www.dcompanynordic.com .

Om Sightsavers
Sightsavers är en internationell organisation som arbetar i mer än 30 låg- och medelinkomstländer för att förhindra blindhet, återställa syn och med att främja och kämpa för social integration och lika rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Idag finns det 36 miljoner blinda människor i världen och 75% av all blindhet kan förebyggas eller botas.För mer information om Sightsavers i Sverige, besök www.sightsavers.se och Facebook-gruppen Sightsavers Sverige. Om vårt arbete https://www.youtube.com/user/SightsaversTV

För frågor, vänligen kontakta
Cornilla von Plomgren, Verksamhetschef Sightsavers Norden
Email: cvonplomgren@sightsavers.org

Ralph Dahlin, VD D&Company Nordic AB
Email: ralph@dcompanynordic.com

Peder Gyllenberg, vVD D&Gyllenberg Nordic AB
Email:peder@dcompanynordic.com

Peder Gyllenberg vVD och Ralph Dahlin VD på D&Company Nordic AB

Samarbetet börjar med stöd för kampanjen #punktslutfortrakom.

• Mode

• synhälsa