FÖRSTA FÖRETAGET ATT CERTIFIERA GODA ARBETSVILLKOR

Under hösten 2016 lanserade Sigill Kvalitetssystem AB den nya certifieringen IP Arbetsvillkor. Nu blir Lödde Handelsträdgård, strax norr om Löddeköpinge i västra Skåne, det första företaget att certifiera sin verksamhet enligt IP Arbetsvillkor.

- Det är alltid roligt att vara först ut med en certifiering som IP Arbetsvillkor. Sedan tidigare är företaget certifierat enligt IP Sigill Prydnadsväxter & Plantskola samt Krav, detta steg gör att vi blir mer kompletta, säger Bengt Jönsson, Trädgårdsmästare Lödde Handelsträdgård.

Sedan flera år tillbaka odlar Björn Jönsson tillsammans med sina duktiga medarbetare ett brett sortiment av kryddor för din trädgård som ger dig både blomsterprakt, doft och glädje i köket.
För att underlätta för konsumenter väljer man kryddor som är härdiga och inte så mottagliga mot angrepp från insekter eller svampar.

Säsongen styr hur bemanningen ser ut i odlingen och under året har man ett tiotal visstidsanställda samt tre stycken tillsvidareanställda. Man anser att det är viktigt med säkerhetsarbetet som IP Arbetsvillkor innehåller men också att det är regler som de anställda förstår och har nytta av.

- Det är riktigt kul att Lödde Handelsträdgård, som första företag, har blivit godkända och certifierade enligt IP Arbetsvillkor. Intresset för certifieringen är stort och det har varit spännande att följa utvecklingen från produktutveckling tillsammans med bl.a. trädgårdsbranschen, handeln och arbetsmarknadens parter till lanseringen i höstas och fram till den första godkända revisionen, säger Britt Rahm, vd Sigill Kvalitetssystem AB.

GODA ARBETSVILLKOR

IP Arbetsvillkor är en certifiering för företag som vill kvalitetssäkra sitt goda arbete med arbetsvillkor, arbetsmiljö och socialt ansvarstagande. Alla företag kan certifiera sin verksamhet enligt IP Arbetsvillkor. Regelhandbok och allmänna villkor finner ni på http://www.sigill.se/ip-arbetsvillkor