Antagen detaljplan för Signalistens trygghetsboende Palsternackan

Bostadsstiftelsen Signalistens detaljplan för ett nytt trygghetsboende i Huvudsta har nu antagits av Solna stads kommunfullmäktige.

Signalisten har en principöverenskommelse med Solna stad om att förvärva del av kvarteret Palsternackan i Huvudsta för att bygga ett trygghetsboende för personer i Solna som är över 70 år. Målsättningen är att bygga cirka 70 lägenheter.

– Det känns väldigt bra att detaljplanen har antagits och vi hoppas att den fortsatta processen löper på så smidigt som möjligt. Har vi tur kan vi börja bygga innan årets slut. Det här blir ett efterlängtat tillskott av hyresrätter då vi vet att efterfrågan på bostäder är stor, säger Magnus Nilsson (m), styrelseordförande i Signalisten.
Signalisten har planer på att kunna bygga trygghetsboende utifrån SABOs så kallade Kombohus Plus vilket är ett koncept som ger kortare byggtid, minskar byggkostnaderna och därigenom ger lägre hyror.

– Vår ambition är att försöka ha så låga hyror som möjligt för denna boendeform då hyresspekulanterna sannolikt har en något svagare betalningsförmåga än vår genomsnittliga hyresgäst, säger Catarina Johansson Nyman, vd på Signalisten.

Trygghetsboende är en boendeform som kombinerar ett självständigt, tryggt boende med närhet till stöd och service.