Vy från nordväst (Fotograf/Källa: ÅWL arkitekter)

Grönt ljus för Signalistens trygghetsboende i Bergshamra

Signalisten kommer att bygga sitt andra trygghetsboende i Solna. Det står klart när detaljplanen för det planerade trygghetsboende i kv Torsken 2 i Bergshamra nu fått klartecken.

Kv Torsken 2 ligger strax väster om Bergshamra centrum. Trygghetsboendet ska inrymma cirka 60 lägenheter i varierade storlekar i två byggnader. I bottenplan planeras gemensamhetslokaler.

Detaljplanen överklagades efter antagande till Mark- och miljööverdomstolen som nu meddelat att man inte ger prövningstillstånd för överklagande.

– På kort tid har Signalisten fått grönt ljus för två planerade nyproduktionsprojekt, först Bollen i Råsunda och nu i Bergshamra. Trygghetsboendet Palsternackan i Huvudsta är dessutom färdigbyggt och precis inflyttat, säger Magnus Nilsson, (m), styrelseordförande i Signalisten.

– Att nu också Bergshamra får ett trygghetsboende är väldigt roligt, vilket KD har arbetat för i många år. Med fler boendeformer ökar vi möjligheten och valfriheten för äldre att bo kvar i Solna också på ålderns höst, säger Nataliya Hulusjö (KD), kommunalråd och ordförande i omvårdnadsnämnden.

Bilder och information om projektet Torsken 2 på Signalistens webbsida.

Om trygghetsboende

Trygghetsboende är ett självständigt och tryggt boende som riktar sig till seniorer som är 60 år eller äldre. Lägenheterna byggs centralt i närhet till service samt finns i tillgängliga och anpassade fastigheter med hiss och gemensamhetsutrymmen. Lägenheterna är utrustade enligt normal standard och hyrs omöblerade.

För att söka trygghetsboende behöver du stå i Signalistens seniorkö, som är öppen för alla som är 60 år eller äldre och folkbokförda i Solna.

Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med vårt helägda dotterbolag Solnabostäder äger och förvaltar vi ca 4000 lägenheter och 170 verksamhetslokaler i fastigheter runt om i Solna.