Unga Göteborgsentreprenörer revolutionerar skyltbranschen

Två 20-åriga göteborgskillar upptäckte 2008 att skyltbranschen var traditionell och fanns dåligt representerad på internet. Idag, sex år senare, finns deras företag Skyltmax i 14 länder och blir i höst diplomerat som gasellföretag av Dagens Industri. Sedan starten har företaget expanderat kraftigt och har sammanlagt sålt 800 000 skyltar till över 180 000 kunder. Nu kastar sig det innovativa skyltföretaget in i Belgien och Polen med stora förhoppningar.

Skyltmax har lyckats med den kombination av unika skyltar och låga priser som varit svår att uppnå i den traditionella skyltbranschen med dess manuella orderhantering. Medgrundaren och VD'n John Eskilsson förklarar: ”Utmaningen för oss är att ha ett så brett skyltsortiment som möjligt men samtidigt göra det enkelt för kunden att beställa.” Lösningen ligger i den egenutvecklade Skyltomaten. Genom det smarta webbverktyget kan kunderna själva utforma sina skyltar och få dem hemskickade inom en vecka. Eftersom kunden står för designen minskar personalkostnaden och därmed blir startkostnaden för varje beställning låg. En stor del av Skyltmax marknad består till följd av detta utav privatpersoner som beställer enstaka skyltar med små orderbelopp.

Steget att gå in i nya länder har aldrig känts stort för Skyltmax, som redan efter sex månader lanserades i Tyskland under namnet Schildermaxe.de. När företaget nu väljer att lansera sin e-handel i Belgien och Polen gör de det precis som tidigare utan varken marknadsundersökningar eller särskilt stor kunskap om de lokala förhållandena i ryggen. John berättar: ”Belgien känns som ett naturligt land att gå in i eftersom vi redan har hemsidan översatt till franska och nederländska. Polen är mer en chansning, men vi ser potential eftersom det är ett land med stor befolkning som ökar sin e-handel i snabb takt. Det kan vara så att vi är lite tidiga där men vågar vi inget, kommer vi ingenstans.”

Denna våghalsiga filosofi har varit central för framgångarna och John anser att man inte ska vara rädd för att kasta sig ut i det okända. ”Vi lanserade företaget utan någon speciell kunskap om varken marknaden eller skyltmakeri. När första ordern kom in åkte vi och köpte material och lärde oss att göra skyltar.”

Samtidigt som den geografiska expansionen pågår finns planer på att utveckla produktsortimentet med bland annat dekaler och banderoller. Där har företaget redan märkt av stor efterfrågan från befintliga kunder. Lansering av dessa produkter beräknas ske i slutet av året.

• expansion
  • tillväxt
  • gasellföretag
  • gasell
  • göteborg
  • entreprenör
  • e-handel

Skyltmax har som affärsidé att sälja skyltar på nätet, snabbt, billigt och enkelt. Genom det egendesignade webbverktyget Skyltomaten kan kunden själv utforma sina skyltar och få de hemskickade inom en vecka. Företaget är beläget i Partille utanför Göteborg där dom sköter hela processen, från ledning till tillverkning. Skyltmax.se registrerades i maj 2008 och omsätter nu närmare 22 miljoner kronor. All försäljning sker via nätet vilket har lett till marknadsandelar i flera EU-länder. De tre största marknaderna är Sverige, Tyskland och England.