Energi och miljö - Fryser du?

För några år sedan genomförde konsultföretaget Tyréns en omfattande studie om boendetrender för lägenheter. Nyligen presenterades i Hem & Hyra den uppföljande, Botrender 2012, baserad på drygt 5 000 enkätsvar bland personer 18 till 65 år.

”En tydlig skillnad är att svenskarna på allvar fått upp ögonen för miljö och energibesparing. De två ouppfyllda behov man helst vill få tillfredsställda hemma är en bostad som producerar egen energi samt tekniska hjälpmedel som styr energiförbrukningen.”

Mot den bakgrunden måste SigtunaHem anses ligga relativt väl i fas. Med inflyttning den första november i vår senaste nyproduktion på Lyckostigen 7. 24 lägenheter i ett lågenergihus, en fastighet så nära det som i folkmun brukar kallas ”passivhus” man kan komma. Därtill den senaste tekniken för att styra uppvärmningen i en stor del av fastighetsbeståndet.

Fryser du?
Och ställer dig frågan; ”när ska SigtunaHem sätta på värmen”, ”när ska de trycka på knappen…”. Till dig kan vi bara meddela. SigtunaHem har aldrig stängt av. Med dagens teknik är knapparna på året runt, dygnet igenom.  Bor du därtill i en av SigtunaHems fastigheter med tegelfasad omfattas du med all säkerhet av den allra senaste tekniken, där innetemperaturen regleras med hjälp av SMHI, kallat Prognosstyrning.

Med detta @nyhetsbrev, Tema energi- och miljö, försöker vi reda ut begreppen och redovisa hur bland annat värmetillförseln i SigtunaHems bostadsbestånd fungerar.

Läs hela @nyhetsbrevet här »