Glimten - Katarina Graffman synar Märsta centrum ur ett antropologiskt perspektiv

Jag har en dröm ...

Att alla – precis alla som vill ska få möjlighet till en egen bostad. En bostad som passar livssituationen. Som skänker glädje, trygghet, energi. Som är funktionell och estetisk. Och ger karaktär. Vi på SigtunaHem tror på hyresrätten. Nej vi formligen älskar hyresrätten. Den är flexibel, kräver inte miljoner på banken, lämpar sig väl när livet plötsligt förändras, underlättar för företag att rekrytera den bästa arbetskraften och bidrar naturligtvis högst positivt till tillväxten. SigtunaHem är bland de bostadsföretag som bygger flest hyresrätter. Och gör vad vi kan för att erbjuda lägenheter till de 21 500 som finns registrerade i vår intressebank. Eftersom merparten är ungdomar och unga vuxna med begränsade resurser bygger vi yteffektiva, små lägenheter. Nu under hösten har vi inflyttning på Odalvägen, Övre Ekilla. Merparten som flyttar in i de 96 lägenheterna är just ungdomar och unga vuxna. Mellan 18 och 30 år. Vi är relativt ensamma om att lyckas bygga för den målgruppen och ryktet har spritt sig ända ner i Europa. För bara några veckor sedan hade vi studiebesök från bland annat Tyskland, Finland och Holland. Och vi kommer fortsätta bygga. Små yteffektiva lägenheter till en hyra som så många som möjligt ska mäkta med. På tur står Märsta port, Valsta centrum, förtätning på Frejgatan, Ymer- och Magnegatan. Och påbyggnad på några av husen i Norrbacka. Läs mer om vår, och hela kommunens framtida bostadsplanering med detta nummer av Glimten.

Du kanske undrar över hur livet är möjligt i våra yteffektiva lägenheter? De är ju trots allt relativt små – ettor om 30–35 kvadratmeter, tvåor om 35–40 kvadrat. Vi har besökt en etta på Odalvägen i Ekilla och gjort julfint! Missa inte bildbevisen här i Glimten.

Och det har väl inte undgått någon vid det här laget att vi söker en Tulipanaros med ögon känsliga för grönt? Inte bara en ordvits utan högst seriöst menat från vår sida. Inte minst mot bakgrund av att vi bygger yteffektivt. Ett av uppdragen för vår Tulipanaros är nämligen att utveckla våra offentliga vardagsrum, det vill säga livet mellan husen. Är det viktigaste för dig att ha en grill- och fikaplats för vänner och bekanta? Eller en aktivitetsyta för pingis, volleyboll eller boule? Eller en liten köksträdgård där du kan odla kryddor, blommor och grönsaker? Vackra rabatter och välskötta gräsmattor? Vår Tulipanaros är allkonstnär med gröna händer, gröna ögon och stora öron. Som med spontanitet och känslor utvecklar och gör våra bostadsområden intressanta och angelägna. Och med sina talanger omvandlar de mest förutsägbara miljöer till ett personligt och mysigt hem.

Julen närmar sig. Detta välfyllda nummer bjuder förutom reportage knutna till SigtunaHems verksamhet på artiklar som förhöjer julstämningen – allt från tips, knep&knåp till lokala recept på julmat. Så håll till godo – här följer 84 sidor trevlig läsning.

Med det önskar jag och hela SigtunaHem dig en riktigt god och glädjefylld jul. Gott nytt år. Och på återhörande!

Marina Ekdal, marknadschef SigtunaHem

Mig når du säkrast via mailen,
marina.ekdal@sigtunahem.se eller 08-591 796 58

• katarina graffman