Höga förväntningar skapar talangfulla människor

SigtunaHem och Sigtuna kommun barn- och ungdomsförvaltningen finansierar barnens bokprojekt som ett led i utvecklingsarbetet  ”Levande stadsdelar”.

Projektet har genomförts i samarbete med Valsta bibliotek. Syftet är att stimulera kreativitet och läsförståelse hos barn och ungdomar samt att utveckla stadsdelen Valsta. Resultatet är den här boken med fantastiska texter och bilder skapade av kreativa barn och ungdomar.

De flesta av texterna har skrivits under en skrivarworkshop på Valsta bibliotek som har hållits av barnbibliotekarie Julia Larsdotter. Workshopen har skett vid åtta tillfällen under våren på Valsta bibliotek där barn från både Valsta och Sigtuna har deltagit. De övriga texterna och illustrationerna kommer från en dikttävling på Valstadagen 2013 samt från Eddaskolans utställning "Vårsalong 2013".

"Det har varit otroligt roligt och inspirerande att arbeta med boken och få ta del av barnens olika tankar och erfarenheter genom deras texter." säger Julia Larsdotter.

Årets tema har varit "Skola" och fritt utifrån detta tema har barnen skrivit och/eller illustrerat sin berättelse. Temat har bidragit till många berättelser om fantasifulla skolor i luft och under jord, men även väldigt många andra berättelser och dikter om kärlek.

Bokprojektet är nära kopplat till Sigtuna kommuns satsning på Litteraturfestivalen i Sigtuna 17–18 augusti 2013.

Texterna är delvis redigerade.

Bokrelease och signering
Lördag den 17 augusti kl. 12.30-13.30 på RC Chocolat i Sigtuna Stad.

Varmt välkomna!