Pressmeddelande -

Hyresförhandlingarna har inletts, SigtunaHem yrkar en hyreshöjning om 3,5 procent per år i ett tre-årsavtal.

Yrkandet gäller från första januari 2012.

Hyresyrkandet motiveras av en rad olika faktorer. Den viktigaste - att bibehålla ett tryggt, långsiktigt ägande och förvaltning, som nu möjliggjorts med försäljningen tidigare i höst. Vidare behövs resurser för att öka renoveringstakten av de kvarvarande 2 200 lägenheterna uppförda under rekordåren. Målsättningen är att från 2013 bygga om 300 lägenheter per år. Resurser ska dessutom användas till fönsterbyten och andra energieffektiviserande arbeten samt till satsningar på trivsel- och trygghetsfrågor som fått stå tillbaka en tid på grund av den ansträngda ekonomin.

SigtunaHem fortsätter dessutom att ta sitt ansvar för Stockholms bostadsförsörjning och bygger flest hyresrätter i hela Sverige.

- Förslaget ska ses i ljuset av att vi vill bygga en långsiktigt stabil ekonomi. Så vi kan fortsätta äga det bestånd vi har idag. Fortsätta bidra till Stockholmarnas bostdsförsörjning, bygga om- och väl underhålla det bestånd vi har, menar SigtunaHems vd, Kicki Björklund och avslutar.

- Att erbjuda ett treårs-avtal på en rimlig ökningsnivå, som ger förutsägbarhet för hyresgästerna, är möjligt nu när vi genomfört en större fastighetsförsäljning.

Just nu pågår förhandlingar med representanter för Hyresgästföreningen. Ambitionen är att nå en överenskommelse innan utgången av november månad för att kunna verkställa höjningen per 1 januari 2012.

Årets förhandling inkluderar även de fastigheter som ingår i försäljningen och får Rikshem som ny hyresvärd från 1 februari 2012.

Yrkandet om 3,5 procent motsvarar för en normaltrea på 77 kvadratmeter en eventuell hyreshöjning om 200 kronor i månaden.

För mer information, kontakta:
Kicki Björklund, vd SigtunaHem, 070-663 14 66
kicki.bjorklund@sigtunahem.se