Hyresförhandlingarna har strandat

Tingvalla - ett av SigtunaHems ombyggnadsområden.

Trots tio protokollförda möten lyckades inte SigtunaHem och Hyresgästföreningen komma fram till en uppgörelse. Utan valde i samförstånd att stranda hyresförhandlingarna under onsdagens sittning.

- Det är bara att konstatera att vi inte lyckades få gehör för allvaret i situationen, säger VD för SigtunaHem, Kicki Björklund.

SigtunaHem yrkade i början av december en hyreshöjning om drygt sju procent för att täcka ett mycket stort underhållsbehov i 3 000 av företagets drygt 5 000 lägenheter.

För att undvika höga höjningar vid ett och samma tillfälle har man från SigtunaHems sida under flera år försökt ta höjd för situationen och få till stånd en jämn höjning. Nu misslyckades man med det ännu en gång.

-  Vi har haft en mycket bra dialog med hyresgästföreningen lokalt som visat stor förståelse för vår situation, därför känns det här extra ledsamt, menar Kicki Björklund.

Redan i slutet av oktober påbörjades arbetet inför årets hyresförhandlingar med att Kicki Björklund bland annat träffade stora förhandlingsdelegationen på lokal nivå för att förklara den aktuella ekonomiska situationen. Vid möte den 24 november lämnade SigtunaHem sitt yrkande. Därefter gick brev ut till samtliga hyresgäster. Och trots sex protokollförda sittningar därefter står parterna så långt ifrån varandra att ärendet nu har skickats för medling till hyresmarknadskommittén, HMK.

Därmed fortsätter förhandlingarna och vi kan därför inte ge någon ytterligare information, utan återkommer när vi har ett resultat av förhandlingen.

För mer information, kontakta Kicki Björklund, VD SigtunaHem, 070-663 14 66 alt kicki.bjorklund@sigtunahem.se