​SigtunaHems projekt kan bli Årets Bygge 2017

SigtunaHem har nominerats till branschpriset Årets bygge 2017 för projektet Valsta centrum. Priset delas ut av Byggindustrin och Svensk Byggtjänst.

– Det känns väldigt hedrande att vi är nominerade. Vi är stolta över projektet och samarbetet med de olika inblandade parterna. Det gör oss också extra taggade inför kommande nyproduktion, säger SigtunaHems projektchef Peter Sohlberg.

2016 stod sex nya hus med totalt 210 lägenheter plus affärslokaler färdiga i ett projekt vars mål varit att rusta upp hela området kring torget i Valsta centrum. Projektet har även innefattat renovering av centrumbyggnaden som förutom affärslokaler även innehåller ett helt nytt bibliotek samt annan service.

De sex bostadshus som SigtunaHem har byggt är så kallade Kombo plus-hus och uppförda av byggentreprenören Lindbäcks bygg i enlighet med specifikationer som tagits fram av SABO (Sveriges allmännyttiga bostadsföretag).

Husen byggs i färdiga moduler med trästommar som levereras och sätts ihop på plats. Lägenheterna är yteffektiva, med balkong och material av hög standard, och den effektiva byggmetoden bidrar till en god ekonomi som gör det möjligt att erbjuda nya hyresrätter till rimliga kostnader för de boende.

Peter Sohlberg
Projektchef SigtunaHem