​Tre arkitekter – ett nytt torg

AB SigtunaHem har gett tre arkitektfirmor – ErseusVARG och Kanozi – i uppdrag att ta fram förslag för hur området vid Sätuna torg i Märsta kan utvecklas.

De tre arkitekterna har valts ut bland närmare 40 sökande.

Målet är att ta fram förslag kring ett 100-tal nya bostäder samt lokaler i kvartersbebyggelse och ett nytt torg. Dessutom ska förbindelserna med den närliggande buss- och järnvägsstationen ses över.

Arkitekternas studier genomförs som parallella uppdrag i samarbete med Sigtuna kommuns plankontor. Parallella uppdrag är ett alternativ till den rena tävlingsformen – en metod som gör det möjligt för uppdragsgivaren att ta fram och jämföra alternativa förslag i dialog med de inbjudna arkitekterna.

Arbetet börjar i februari och redovisning beräknas ske i april. Det bästa förslaget ska ligga till grund för fortsatt plan- och utvecklingsarbete.

Mer information om de tre utvalda arkitektkontoren:

• Erseus Arkitekter
  • VARG Arkitekter
  • Kanozi Arkitekter

• För mer information om utvecklingen av Sätuna torg i Märsta, vänligen kontakta:

Endre Barat
    Projektledare/Projektutvecklare