Sikaflex-11FC+ håller efter 50 år av utveckling

Sikaflex-11FC+ håller efter 50 år av utveckling

Sikaflex-11FC+ håller fortfarande efter 50 år av innovation

Resan för den nuvarande Sikaflex-11FC+ startade för 50 år sedan, år 1968, med lanseringen av Sikaflex 1A. En banbrytande innovation, produkten är en av de första en-komponent polyuretanlim för byggbranschen.

En-komponents polyuretanlim var ett attraktivt alternativ till de då huvudsakliga två-komponent lim och fogmassor som fanns på marknaden. Antalet applikationer och användningsområden för Sikas polyuretanteknologier har ökat exceptionellt sedan dess, främst på grund av sin goda vidhäftning mot porösa underlag, hög elasticitet och hållbarhet.

Sika utvecklade Sikaflex-11FC på slutet av 1970-talet efter en begäran från ett tyskt varv för en liknande produkt till Sikaflex 1A, men en som härdade snabbare, kunde övermålas och som var ännu hårdare mekaniskt efter härdning. Resultatet var Sikaflex-11 FC, som ursprungligen lanserades 1978, där bokstäverna "FC" stod för "Fast Curing".

Sikaflex-11FC+ med Sika i-Cure-teknologin lanserades 2010. Sika i-Cure med en latent härdningsteknologi gör produkten bubbelfri, även i extremt varma och fuktiga klimat, och förbättrar dess vidhäftningsprofil.

Sikaflex-11FC+ med i-Cure erbjuder den perfekta balansen mellan lim och fogmassa, med stark vidhäftning samt hög och hållbar elastisk rörelseförmåga. Därför är Sikaflex-11FC+ en av de mest populära ”all-in-one” lim och fogmassorna. En produkt, uppskattad av professionella användare och konsumenter över hela världen. Med Sikaflex-11FC+ fortsatte Sikaflex-succeshistoria.

Fortsatt utveckling av lim- och fogprodukter

Idag lyckas Sika fortfarande utveckla och skräddasy Sikaflex för att ge nya möjligheter och innovativa lösningar för otaliga fog- och limapplikationer inom byggsektorn och många andra branscher. Senast i raden är Sikaflex-118 Extreme Grab - ett miljöbedömt extremt starkt monteringslim.