Gotthardsbastunneln är invigd

Världens längsta tågtunnel invigd

Den 57 km långa Gotthardbastunneln i Schweiz är en speciell och anmärkningsvärd prestation inom tunnelbyggnad. Det är den längsta järnvägstunnel i världen och passerar genom ett av de högsta alpina massiven. Den går ca 2000 meter under bergets topp, och även på sin högsta punkt, är tunneln bara omkring 550 meter över havet. Den nya järnvägssektionen kommer att minska restiden för både godståg och moderna höghastighetståg från Zürich till Milano med omkring en timme.

Tillförlitlighet och lång livslängd byggd på Sikas tekniska kunnande
Kunden specificerade en extremt lång livslängd utan betydande underhåll av betongkonstruktionerna och vattentätningssystemen. Under en komplicerad prekvalificering process, kunde Sika helt uppfylla alla de stränga krav. De delvis nyutvecklade produkterna genomgick rigorösa praktiska tester av officiella provningslaboratorier före massproduktion och applicering.
Den högkvalitativa sprutbetongen som användes som support under utgrävningen av tunneln tjänar som bas för Sikaplan® och Sarnafil® vattentätningsmembran. Betongbeläggningen som sen placerades innehåller flera av Sikas tillsatsmedel för att uppnå den höga grad av precision som krävs för tunnelns ytgeometri.

Ett rekord för Sika
För Sika, innebär Gotthard-projektet många rekord. Sedan början av de preliminära testerna, har Sika-anställda arbetat mer än 210 000 timmar i detta ”once-in-a-lifetime” projekt.

Cirka 20 000 ton betongtillsatsmedel har använts för betongarbeten. Tunneln har vattentätats med 3,3 miljoner m² Sikaplan® membran - ungefär storleken av 330 fotbollsplaner. Sammantaget ca 40 000 ton Sika-produkter, motsvarande 1700 godsvagnar, har transporterats till platsen.