Lageromsättningshastighet

Har du koll på ditt lager?

Ett sätt att få reda på hur effektiv styrning av lagret ett företag har, är att mäta hur fort medellagrets innehåll omsätts. Nyckeltalet som mäts heter lageromsättningshastighet (LOH) och är ett vanligt styrmedel för industrin. En högre lageromsättningshastighet innebär att varorna binds kortare tid i lager. Det gör att kapital i sin tur ligger kortare tid och kan återanvändas snabbare än vid en lägre lageromsättningshastighet. Med sänkt kapitalbindning, med bibehållen intäkt till företaget, skulle företaget tjäna mer pengar.

Lageromsättningshastigheten räknas ut genom att årsefterfrågan för en produkt divideras med medellagernivån, i styck eller pengar. På så sätt så ser man hur många gånger på ett år som halva lagret töms, d.v.s. dess omsättningshastighet. Ett annat sätt är att ta fram LOH är att invertera genomloppstiden. Är genomloppstiden för en produkt i ett lager exempelvis en månad (12 månader på ett år; 1 månad = 1/12 av ett år) så omsätts produkten tolv gånger per år.

LOH = Efterfrågan / MLN

MLN = Medellagernivån = SL + OL/2

SL= Säkerhetslager

OL = Omsättningslager

Vill du lära dig mer om detta?

Gå någon av Silfs kurser Suply Chain grundutbildning, Logistikflöden och lager, Grundutbildning inköp ellerLogistikkortet – Lönsam logistik. Alla kurser hittar du på www.silf.se

Katarina Giertz, kagi@silf.se Affärsområdeschef Logistik, Silf Competence