Maximera värdet av din leverantörsrelation

De flesta företag har en dignande skara av leverantörer i sin databas men med majoriteten av dessa har man endast ett sporadiskt utbyte – antingen i form av en enkel transaktion eller en enstaka prisförhandling. Andra leverantörer interagerar man desto mer med. Men hur vet man att man fördelar sina begränsade resurser och tid på de leverantörsrelationer som ger högst värde i utbyte?

Supplier relationship management (SRM) är en strategisk, tvärfunktionell process som väl utförd hjälper oss att identifiera hur en individuell leverantör eller en försörjningskedja kan addera värde till vår affär och företagets mål. En välfungerande SRM process hjälper oss också att framgångsrikt integrera de värdehöjande aktiviteterna i verksamheten, förstå vilken nivå vi bör lägga oss på i varje leverantörsrelation och vilken typ av relation vi ska ha till leverantören. Den hjälper oss också att identifiera såväl risker som utvecklingsområden inom företagets försörjningskedja.

Supplier relationship management omfattas generellt av fyra element:

• Optimering av leverantörsportföljen
  • Leverantörsstyrning
  • Leverantörssamarbete
  • Utveckling av leverantörsrelationen

Frågor att ställa sig för att utröna om din organisation har en fungerande SRM process:

1. Överensstämmer vårt leverantörsarbete med våra affärsmässiga mål?
  2. Är vår bolagsstrategi öppen för innovation och förändringsarbete inom vår försörjningskedja?
  3. Vet alla i organisationen vad som förväntas av dem i relation till våra leverantörer?
  4. Har vi förmågan, strukturen och processerna på plats för att säkra ovan tre områden?
  5. Vilken grad av innovation behöver vi från vår leverantörsbas och hur kommer vi åt den?

Att driva en framgångsrik SRM process kan liknas vid att driva en orkester. Ledningen säkerställer att förutsättningarna finns; en scen, att all utrustning finns tillgänglig och att musikerna är kontrakterade, tränade, professionella och ledda av en enskild dirigent (SRM ansvarig). Det krävs ett tydligt samförstånd om vilka enskilda musikstycken som ska spelas och vad den totala upplevelsen ska vara (värdet). Det krävs en replokal och upprepad träning så att alla berörda vet vem som gör vad och när.

SRM är och bör vara starkt förknippad med en annan strategisk, tvärfunktionell process – Category Management. Den senare utgår från en produkt/servicekategori för att utvinna högsta möjliga värde för organisationen. SRM utgår istället från leverantörsbasen. Så hur samspelar dessa två? Det finns förstås inget universalsvar på den frågan. Båda tillvägagångssätten kan addera värde till organisationen och trots olikheten i fokus så är verktygen och tillvägagångssätten snarlika eller desamma – man bär bara olika hattar när man använder dem. Båda har sin plats i en strategisk inköpsfunktion och de ger bäst utfall om de inte är isolerade öar.

Vill du lära dig mer om Supplier relationship management eller Category management, gå någon av våra kurser under hösten.

Category Management, Stockholm 5-6 oktober

Supplier Relationship Management , Stockholm 10-11 november