Resor bortom nu och då

Tidigare liv-minnen av en svårt autistisk man som inte kan tala

Ygern Nilsson

Om resor som spänner från faraonernas tid till vår egen, berättar Ygern Nilsson, som minns många av sina tidigare liv i boken som nu ges ut av Förlagshuset Siljans Måsar.

Ygern Nilsson har diagnosen autism och kan inte tala med sina medmänniskor. Däremot kan han uttrycka sig i skrift. Med hjälp av en metod som kallas ”kommunikation med stöd” kan han numera meddela sig med omgivningen via en skrivtavla eller datorskärm.

”Min bok handlar om mina tidigare liv. I detta liv är jag handikappad
och kan inte tala. Jag kan berätta att jag inte visste att det var något fel på mig tills jag märkte att man inte frågade mig vad jag ville äta. Det frågade de alla andra. Då förstod jag att man inte kunde höra vad jag tänkte. Ganska snart kunde jag förstå att jag inte kunde tala högt. Det var chockerande.”

Ygern försökte gång på gång tala med sin omgivning utan resultat och han insåg till slut att han skulle få lov att ge upp försöken:

”Nu förstår jag att jag inte kan lära mig att tala. Men nu kan jag skriva. Det är det bästa som har hänt mig i mitt liv. Att jag kan uttrycka mina tankar och känslor och vad jag vill.”

Våra böcker säljs i bokhandeln, via vår webbsida, Bokinfo, Stjärndistribution samt till F-pris direkt via oss: info@siljansmasar.com

Förlagshuset Siljans Måsar, Ystad. Tfn: 0411-733 33

Pressreleaser med fria artiklar och bildmaterial bifogas samt finns på www.mynewsdesk.seunder Förlagshuset Siljans Måsar. Provkapitel att läsa finns på www.provlas.se, www.smakprov.se, www.siljansmasar.com.

Kontakta oss gärna om Ni önskar recensionsex eller läsex: yvonne@siljansmasar.com