Siljan Turism laddar hållbart

I en strävan efter att göra Siljansbygden till en mer hållbar destination satsar Siljan Turism på att erbjuda laddstolpar för besökare med elbil. Nu är den dalainspirerade stolpen utanför Tourist Center, i centrala Mora, invigd.

Fyra aktörer har ingått i projektet med målet att erbjuda en laddstolpe för elbil i centrala Mora. Elleverantören Dalakraft, fastighetsägaren Skoglunds, markägaren Mora kommun och destinationsbolaget Siljan Turism har ingått i ett väl fungerande samarbete och nu är laddstolpen på plats.
- När det gäller ett hållbart resande måste vi skapa förutsättningar, som möjligheten att enkelt ladda sin elbil, berättar Birgitta Bogren, VD för Siljan Turism.

För Siljan Turism är hållbarhet en förutsättning i det långsiktiga arbetet med att vara en attraktiv destination för tillresta gäster.
- Genom att ständigt väga in ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet i våra satsningar och inspirera andra bidrar vi till en hållbar utveckling av regionen och stärker samtidigt Siljan Turism som varumärke, menar Birgitta.

För Mora kommun är satsningen ett viktigt steg för att följa med i utvecklingen.
- Registreringen av elbilar ökar i Sverige och det är så klart mycket positivt. Utbyggnationen av infrastrukturen för laddning måste hänga med och det här är en del av utbyggandet i Mora. Våra besökare reser mest hit med bil, och andelen elbilar ökar, så jag är glad att vi kan erbjuda laddning vid Tourist Center i Mora, säger Niclas Larsson, näringslivsutvecklare på Mora kommun.

Mats Fogelström, fastighetsförvaltare på Skoglunds är även han angelägen om att delta i samarbetet.
- Denna satsning överensstämmer med vår interna miljöpolicy. Vi arbetar kontinuerligt för att minska energiförbrukningen i våra hus och byggnader och minska förbrukningen och luftutsläpp av fossila bränslen. Denna satsning underlättar för vår personal eftersom vi använder elbil för tjänsteresor.

Laddstolpen är målad i rött och utsmyckad med ett dekorativt kurbitsmönster. Helt enkelt dalafierad. Begreppet elektrifierad använder Mats Bengtsson, VD på Dalakraft, för att beskriva framtiden.
- Intresset för elbil ökar och jag ser att även möjligheterna till laddning kommer att öka i området. Mora är en strategiskt viktig plats för laddning av elbil.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Birgitta Bogren, VD Siljan Turism AB
birgitta.bogren@siljan.se

• Kultur

• dalarna
  • elbil
  • laddstolpe
  • csr
  • mora
  • dalakraft
  • skoglunds
  • mora kommun
  • siljan turism

• Dalarna

Siljan Turism AB är ett destinationsbolag i hjärtat av turistlänet Dalarna. Vår uppgift är att marknadsföra och sälja en av Sveriges mest populära och attraktiva besöksdestinationer, både nationellt och internationellt.
Siljan Turism, som bildades 1987, ägs av de fyra Siljanskommunerna Leksand, Rättvik, Mora och Orsa, samt av cirka 600 lokala företag, föreningar och organisationer. Bolaget driver totalt fyra Tourist Center – en i varje Siljanskommun. Huvudkontoret finns i Rättvik.

Jonna Fischer Matz

Presskontakt Marknadskoordinator 0248-797216