Madrassentreprenören Simba lanserar storsäljande madrass i Sverige

Simba Hybrid är en ny brittisk madrass som kombinerar tvåtusen femhundra dubbelfjädrande fjädrar med fem lager av minnesskum. Resultatet är en enda madrass som passar alla behov – och som fått strålande omdömen från både kunder och press. Nu lanseras Simba i Sverige med ett helt nytt sätt att köpa och få sin madrass i en smidig box. Målet är att utmana de traditionella svenska leverantörerna och skaka om en sömnig madrassmarknad.

– Människor tillbringar en tredjedel av sina liv i sängen. Man sover, chattar, läser, tittar på tv, tumlar om bland lakanen, gör upp planer och skrattar. Det är en stor del av livet som man tillbringar på sin trogna madrass men tidigare har det varit både dyrt och krångligt att hitta en madrass som passar. Därför ville vi skapa en produkt som skakar om marknaden och gör människors liv lite bättre – med hög komfort och tillgänglighet till ett bra pris, säger James Cox, en av grundarna och vd på Simba.

Till skillnad från traditionella madrassföretag använder sig Simba inte av utställningslokaler, säljpersonal, lager eller globala fraktkostnader. Istället säljs madrassen direkt till kunderna online, till mindre än en tredjedel av sitt värde (de jämförs med sängar på marknaden med ett pris på cirka 20 000 – 30 000 kr).

– Det är vetenskapligt bevisat att Simba Hybrid är tillverkad för de flesta kroppstyper. Vi har använt data från 10 miljoner personer och 180 miljoner olika kroppstyper för att leverera enbart en madrass – en fantastisk madrass. Vi kallar vår madrass perfekt eftersom alla lager är framställda för att ge en perfekt nattsömn, säger James Cox.

Inför lanseringen på den europeiska marknaden 2017 har flera affärsledande investerare ställt sig bakom madrassföretaget med högt ställda förväntningar. Med konceptet som inte bara omfattar en-madrass-passar-alla utan också erbjuder leverans nästa dag i ett behändigt paket räknar man med att utmana den svenska marknaden rejält.

– Våra tester visar att du inte längre behöver välja mellan en hård eller mjuk säng. Faktum är att tekniken vi använder är så bra att vi redan ser kopior som dyker upp. Men de har inte kombinationen av Simbatex, minnesskum och våra 2 500 patenterade koniska fjädrar. Det gör hela skillnaden. Simba är fortfarande den enda madrass som har det bästa av båda världar – komfort och stöd, säger James Cox.

• Simba Hybrid finns i nio olika storlekar, från 80 x 200 till 180 x 200
  • Madrassen levereras i en smidig box
  • Varje madrass har en sömngaranti på 100 nätter – pengarna tillbaka om du inte är nöjd och Simba hämtar tillbaka madrassen
  • Alla madrasser har 10 års garanti
  • Madrassen säljs i Sverige på https://simbamadrassen.se

Länkar:
Läs mer om Simbas grundare och vd James Cox här (biografi)
Länk till Frågor och svar om Simba Hybrid.
Länk till bilder på James Cox liksom produkt/imagebilder här (fria för publicering)
Läs gärna mer om Simba i brittiska City AM, The good web guide och London loves business.

Simba är ett brittiskt familjeföretag som grundades av James Cox, Steve Reid som också grundat Tribesports.com och de brittiska madrassveteranerna familjen McClements. Några av de ledande investerarna är Tom Teichman (made.com, lastminute.com, notonthehighstreet.com) Richard Reed (Innocent drinks och Sir John Hegarty, (Bartle, Bogle, Hegarty).

För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, Westmark Information
Tel: 0733-33 88 40, e-post: magdalena.hoglund@westmark.se

Om Simba
Simba grundades 2015 av James Cox och hans vän Steve Reid tillsammans med familjen McClements. Innan Simba arbetade Steve med nystartsföretag och rådgivning kring tillväxtstrategier och investering i innovation. Steve grundade bland annat Tribesports.com inom funktionskläder. James träffade sedan Andrew McClement som sålt tråd till madrasser sedan 1979. Han är en innovatör och produktutvecklare och 2002 började han göra egen madrasstråd. Mer information finns på https://simbamadrassen.se.

Magdalena Höglund

Presskontakt Presskontakt Simba +46 733 338840