Svensk teknik möjliggör nytt digitalt ekosystem på webben

Teknikledaren inom webgrafik och HTML5 lanserar första plattformen för avancerad webgrafik och öppnar för ett nytt ekosystem av digitala upplevelser på webben.

Stockholmsbaserade Goo Technologies, teknikledaren inom avancerad webbgrafik och företaget bakom Goo Engine ® lanserar nu Goo Create ®, världens första professionella plattform för avancerad webbgrafik.

Goo Create ® möjliggör för både webbutvecklare och grafiska kreatörer att skapa en helt ny typ av avancerad grafik för webben som tidigare inte varit möjligt. För första gången kan professionell avancerad 3D grafik skapas och publiceras online på HTML5-standarden, helt utan nedladdning eller insticksprogramvara, och upplevas på alla datorer, telefoner eller surfplattor som stödjer WebGL-standarden i HTML5.

Goo Create är helt molnbaserad och erbjuder såväl avancerade grafiska möjligheter som förmågan att skapa interaktionslogik och animationer via ett grafiskt gränssnitt, helt utan programkod. Användningsområdena för plattformen inkluderar såväl online spel, som annonsering, e-handel och produktmarknadsföring på webben.

”Goo plattformen och den här nya tekniken tillgängliggör avancerad 3D-webgrafik för utvecklare, grafiker och kreatörer, oavsett om de kan programmera eller inte. Det möjliggör ett skifte från installerad programvara och spel till upplevelser som körs på webben vilket skapar helt nya möjligheter för webbdistribution av spel och appar”, kommenterar Marcus Krüger, medgrundare och arbetande Styrelseordförande i Goo Technologies.

Hur detta teknikskifte kan påverka industrin diskuteras av Goo Technologies medgrundare och Styrelseordförande Marcus Krüger, tillsammans med Otto Sjöberg, Digital Mediastrateg på

”Goo Create är byggt på och för HTML5 och WebGL, vilket påskyndar övergången till webben som plattform för avancerade digitala upplevelser och därmed till skiftet mot ett nytt ekosystem kring HTML5”, fortsätter Marcus Krüger.

Ola Ahlvarsson, entreprenör bakom SIME kommenterar, "Det är spännande med innovationer som bryter barriärer mellan kreativa människor och kreativa produkter".

Goo Technologies presenterar Goo Create ® på SIME i Stockholm den 12 november samt på SLUSH i Helsingfors den 13 november. Marcus Krüger finns tillgänglig för intervju vid båda tillfällena.

För mer information om Goo Technologies och Goo Create, se www.gootechnologies.com

About Goo Technologies

Goo Technologies is a pioneering web technology company based in Stockholm, Sweden. Our Vision is a world where all digital experiences are available instantly on all devices, everywhere. In the internet world we envision, advanced games and interactive graphics are published online just like a web page. It’s a world where even the most advanced games are made available on any device regardless of physical location.

Using our amazing Goo Technology, we help the gaming world revolutionize the publication and distribution of games by enabling seamless instant and interactive 2D and 3D game experiences directly in the browser. This allows our customers to deliver their games as-a-service, in the browser and thereby increasing revenues and reducing costs by simplifying development and maintenance. Games can finally be published in all web channels and on all devices; computers, tablets, smartphones and smart TVs.

Goo Media Contact Sweden:
Marcus Krüger
+46 708 19 47 72

marcus.kruger@gootechnologies.com

Goo Media Contact US:
Trafton Kenney
+1 415-442-4027

Trafton.Kenney@grayling.com

SIME Media Contact:
Stina Reutercrona

stina@sime.nu

SIME är norra Europas största event inom Internet och digitala möjligheter med årliga konferenser. I år finns vi i Stockholm, Miami och London. Här samlas den internationella eliten inom media, kommunikation och entreprenörskap. SIME handlar om hur digitala möjligheter kan skapa nya affärer och om att ha roligt!