5-stjärnig lyx på havets botten :: Bo i din favoritfärg :: Asiens bästa hotell

Det är inte varje dag man vaknar upp och ser en leopardhaj eller djävulsrocka rakt i ögonen, men på Equarius Hotel i Singapore får gästerna i de nya sviterna möjlighet att övernatta på havets botten. Eller vad sägs om att övernatta i ett rum i din favoritfärg? Eller varför inte i en gigantisk trädkoja på ett lyxhotell? Man kan även satsa på ett säkert kort och boka boende på Raffles Hotel, som nyligen utsågs till det bästa hotellet i Asien. I Singapore finns det något för alla.

5-stjärnig lyx på havets botten
Det har spekulerats och skrivits mycket om människans förmåga att bo på havets botten, men ingen har ännu förverkligat denna dröm. Nya Ocean Suites på Equarius Hotel utgörs av 11 tvåvåningssviter som gör drömmen till verklighet. Sviterna ligger längs Open Ocean, vid världens största akvarium S.E.A. Aquarium och erbjuder en undervattensutsikt med över 50 000 fiskarter utanför fönstret. Att övernatta i en av dessa sviter är garanterat en semesterupplevelse utöver det vanliga.

Det är första gången någonsin som ett hotell kan erbjuda sina gäster den unika och spännande upplevelsen att betrakta över 70 olika havsdjur från sovrummet genom en akrylpanel som sträcker sig från golv-till-tak. På detta hotell vid världens största akvarium får gästerna uppleva femstjärnig service med en personlig butler, samtidigt som man njuter av en fantastisk utsikt över undervattensvärlden.

Varje Ocean Suite har en golvyta på 90 kvadratmeter fördelat på två våningar. På övervåningen finns ett vardagsrum i anslutning till en utomhusterrass, medan sovrummet med undervattensutsikten ligger på nedervåningen.

Njut av havet från badkaret
Det är även möjligt att betrakta den blå planetens många vackra varelser från andra ställen än från sängen. Sviterna är nämligen utformade så att gästerna kan njuta av ett skönt bad i badkaret och samtidigt beundra utsikten över vattenlandskapet.

Arkitektoniska detaljer
För att säkerställa den bästa vyn och skapa en förtrollande upplevelse för gästerna har det varit extra viktigt att få fram den perfekta belysningen i sviterna. När gardinerna dras isär dämpas ljuset i rummet automatiskt samtidigt som blått LED-ljus tänds på sidopanelerna och i taket. Då uppstår en spektakulär fond som förstärker upplevelsen av att man befinner sig under vattenytan tillsammans med fiskarna.

Läs mer om Equarius Hotel här (http://www.rwsentosa.com/language/en-US/Homepage/PlacesToStay/EquariusHotel)

Läs mer om S.E.A. Aquarium här (http://www.rwsentosa.com/language/en-US/Homepage/ThingsToDo/MarineLifePark/SEAAquarium)

Raffles Singapore har utsetts till det bästa hotellet i Asien
Raffles Singapore är inte bara ett hotell, utan snarare en klassiker. Hotellet är en lugn och charmig oas i bästa kolonialstil i hjärtat av det moderna Singapore och är både exklusivt, historiskt och unikt. I maj i år utsågs Raffles Singapore för sjätte året i rad till det bästa hotellet i Asien vid Ultimate Luxury Travel Related Awards (ULTRA).

Ingen resa till Singapore är komplett utan ett besök, eller åtminstone en drink, på Raffles. Hotellet öppnade 1887 och har därefter blivit en turistattraktion i sig själv. På Raffles Singapore kan man uppleva Fjärran Österns romantik med en blandning av lyx, historia och kolonial atmosfär som inga andra hotell kan matcha.

Författarnas favorithotell
Raffles har förevigats av författare som Somerset Maugham, Rudyard Kipling, Ernest Hemingway och Alfred Hitchcock. Den legendariska palmträdgården, de vita marmorpelarna och den unika känslan av romantisk storslagenhet tar dig tillbaka till en fantastisk tidsepok, medan den förstklassiga servicen, moderna tekniken och detaljerna är helt anpassad till vår moderna tid.

Det finns 15 restauranger och barer på hotellet, bland annat den berömda Long Bar där drinken Singapore Sling en gång uppfanns, samt Bar & Billiard Room. Raffles förenar dåtid och nutid och dess miljö genomsyras av känslan i varje ögonblick.

Sex gånger och förhoppningsvis fler
I 125 år har Raffles Singapore varit synonymt med en legendarisk servicenivå och tjänat som ett andra hem för otaliga resenärer från hela världen. Att hotellet för sjätte året i rad har utsetts till Asiens bästa hotell beror på den välkomnande miljön, de minnesvärda upplevelserna och den utmärkta servicen från personalen på Raffles Singapore.

– Vi är mycket hedrade över att ha utsetts till det bästa hotellet i Asien för sjätte året i rad. Det är verkligen ett erkännande för Raffles Hotel i vår strävan att alltid ge engagerad och personlig service, förutse våra gästers behov och erbjuda resenären en avkopplande oas, säger Thomas Meier, verksamhetschef på Raffles Hotels & Resorts.

Om Ultratravel 100
Prisutdelningen, Ultra Travel 100, arrangeras av Daily Telegraphs lyxresemagasin, Ultra Travel. Vinnarna utses via en omfattande konsumentundersökning hos de största aktörerna inom moderna lyxresor, t.ex. ledande flygbolag, charterarrangörer, hotell och reseföretag. Priserna delas ut i 20 olika kategorier.

Läs mer om Raffles Hotel Singapore här (http://www.raffles.com/singapore/)

Sov i ett rum i din favoritfärg eller lev ut dina barndomsdrömmar
I och med öppnandet av det alternativa hotellet Wanderlust i Little India har Singapore utökat sitt hotellutbud med ett boutiquehotell som ger gästerna en speciell upplevelse. Wanderlust har nämligen 29 individuellt designade rum. Du kan bland annat leva ut din barndomsdröm och sova i en trädkoja eller i ett helt rosa rum.

Boutiquehotellet har fyra våningar och 29 rum. Den banbrytande designen har skapats med hjälp av prisbelönta singaporianska designbyråer som Asyl, Phunk Studio och fFurious. Det här är det första hotellet som talar till kroppens alla sinnen.

Det finns inte något rum som är det andra likt och detsamma kan sägas om alla våningar på hotellet. Varje designbyrå fick total kreativ frihet att utforma varsin våning, vilket resulterade i fyra olika teman: "Industriell glam", "Excentricitet", "Är det bara svart och vitt?" och "Monsterkomfort".

Välj din favoritfärg
För de som älskar färger har Phunk Studio gjort 11 rymdkapselliknande rum i varsin färg på andra våningen. Denna "excentricitetsvåning" är också dekorerad med passande låttitlar i neon, t.ex. "Yellow Submarine" och "Purple Rain". Temat fortsätter utanför med en regnbågekorridor som leder till en utomhusterrass med en specialdesignad jacuzzi som är upplyst i en mängd olika färger.

Om man förflyttar sig uppåt från den kalejdoskopiska upplevelsen på andra våningen så hamnar man på "Är det bara svart och vitt?"-våningen, designad av DP Architects. Här träder du in i en svart korridor som är upplyst med skenet av neonskyltar. Du kan sedan fortsätta in i nio rum som är målade i kontrasterande vitt. Med papper som inspiration har fem av rummen fått namnet Origami och de återstående fyra kallas Pop-Art. I Origami-rummen symboliserar det skarpa och böljande taket vecken på ett papper och en speciell belysning gör att gästerna kan välja mellan fyra olika färger att klä rummet i. I de fyra Pop-Art-rummen med temana "Prinsessa", "Blommor", "Stor" och "Riktningslös" kan gästerna njuta av olika animerade konstinstallationer.

God natt, snälla monster
På översta våningen har designbyrån fFurious placerat ut ett antal snälla monster som kan hålla ensamma resenärer sällskap. Här kan du strosa runt i ett surrealistiskt äventyrsland och leta efter stora monster, titta på ett träd fullt med vänliga varelser, få syn på en stor rymdraket med trevliga utomjordingar och betrakta en gigantisk skrivmaskin. I de långa korridorerna kastar specialutformade lyktor skuggor av monster på väggarna.

– Besökare och gäster på Wanderlust får chansen att återförenas med en del av sin barndom och åter igen förtrollas av de saker som gjorde dem nyfikna på att utforska världen. Wanderlust är vårt försök att göra vuxenvärlden till en rolig lekplats igen, säger hotellägaren, Loh Lik Peng.

Läs mer om Wanderlust här (http://wanderlusthotel.com/)

Presskontakt
Mia Klüwer Nielsen, PR-konsult på Related och pressansvarig för Singapores Turistråd i Sverige

Mail: mia@related.dk
Telefon: (0045) 6161 3295

Isabell Blomkrantz
Mail: isabell.blomkrantz@biteglobal.com
Telefon: (0046) 702 598 300

• boende
  • hotell
  • turism
  • singapore
  • resa

Om Singapore
Singapore är en modern och dynamisk stadsstat som är belägen på den södra delen av Malackahalvön. Det är en pulserande asiatisk metropol omgiven av vackra regnskogar och grönskande parker. I Singapore lever kineser, malajer, indier samt andra asiater och européer tillsammans i fred – och allas olika traditioner och religioner accepteras och firas.  Här kan man utforska olika kulturella områden och religiösa sevärdheter runt om på öarna och bekanta sig med Singapores multikulturella samhälle. Vare sig du följer med på en organiserad utflykt eller upptäcker Singapore på egen hand kan du vara säker på att få en glimt av den imponerande historien, den kulturella mångfalden och Singapore-bornas många olika livsstilar under ditt besök i stadsstaten.

Med sina omkring 720 km2 är Singapore ett av världens minsta länder. Landet består av en huvudö som är formad som en diamant, plus cirka 60 mindre öar utanför sydkusten. Avståndet till ekvatorn är bara 137 km, så du kan lugnt besöka Singapore när som helst på året och förvänta dig en medeltemperatur på cirka 28 grader. Befolkningen i Singapore uppgår till nästan fem miljoner invånare.

Tack vare sitt geografiska läge, sin effektiva kultur och ekonomi och det breda utbudet av sevärdheter och konferenscenter har stadsstaten blivit ett populärt resmål för den växande konferens- och stimulansresebranschen (MICE).