Weekend hjälper singlar få entreprenörsboost – och hitta kärleken

Kunskap, nya kontakter och samarbeten, och så en kärlek eller ny vän. Det kan deltagarna på entreprenörshelgen i på Två Skyttlar  den 23 oktober se fram emot.

– Det är ett fantastiskt ställe, otroligt vackert och inspirerande romantiskt. Jag får kli i fingrarna som företagare när jag är där. Det vill jag att fler ska få uppleva, säger Helén Andersson.

Det finns ca 2,3 miljoner singlar i Sverige. Och Helén tycker att hon ser ett oroväckande mönster:
– Singlar jobbar alldeles för mycket för de har ingen att komma hem till, inte minst om de är intra- eller entreprenörer. De behöver vara två och hålla koll på varandra så de inte går in i väggen, säger hon.

Det är bakgrunden till temat för den här singelhelgen, som kommer att innehålla både föreläsningar om företagande – och vikten av att ta pauser – och en avkopplande spadag.
– Brinner man för något så ser man ingenting annat. Men jag som är 60 år kan ju se att ger man det lite mer tid, håller idéerna i huvudet, så kan det bli ännu bättre, säger Helén.

Att entreprenörer passar ihop även som par är hon övertygad om.
– Jag är själv gift med en. Det är fantastiskt att kunna skapa någonting tillsammans. Man förstår varandra och kan dela på företagarlivet och hjälpa till att avlasta, säger hon.

Och, framhåller Helén, helgen passar även den som är intraprenör.
– Anställda som är kreativa och vill lite mer kommer också att kunna inspireras och knyta kontakter, säger hon.

Helén är själv superentreprenören som blev känd som hela Sveriges kycklingmamma på 90-talet när hon tog färdigstyckad kyckling till landet. Men när kläckeriet där hennes företag Torsåsen köpte sina kycklingar fick ett virus i beståndet inte en, inte två – utan tre gånger på ett år gick affärerna inte att rädda, trots Heléns kämparanda.
– Banken ringde och sa ”nu är det slut”. Då rasar man, berättar hon.

Några år senare startade Helén istället en kycklingrestaurang. En dag bjöd hon in till fest, och de av gästerna som var singlar satte hon för sig.
– Det blev lyckat, ett par gifte sig, berättar hon.

Så föddes idén till sajten Singel i Sverige och de singelaktiviteter som Helén anordnar än i dag, som alla har olika teman.
– Jag vill att träffarna ska berika och vara något mer än att bara möta en partner, säger hon.

På aktiviteterna möts singlar i alla åldrar. Helén tycker det är viktigt att ta bort ålderssegregationen.

– Det händer att det kommer föräldrar med sina barn, berättar hon.

Dessutom ser hon till att deltagarna verkligen pratar med varandra.

– Jag föser ihop dem. Man ska inte behöva ha med sig en kompis och aldrig känna sig utelämnad. Alla är i samma situation och har något gemensamt. Tänk vad mycket kunskap det kommer att finnas samlad, vad man kan göra av den om alla öppnar sig? säger hon.

Helgen blir fredag till lördag och kostar bara 2000 kronor inklusive övernattning, god mat och föreläsnignar.

– Hittar man dessutom någon som man kan dela sitt liv med så får man ju delade kostnader resten av livet. Då är det riktigt billigt.

För mera info kontakta:

Helén Andersson