Södra Älvsborgs Sjukhus och Volvo Trucks svenska mottagare av internationellt kvalitetspris

För åttonde året i rad delas det internationella kvalitetspriset
”Quality Innovation of the Year” ut till framgångsrika organisationer inom kvalitetsutveckling. Bland vinnarna av 2014 års pris finns svenska Södra Älvsborgs sjukhus och Volvo Trucks.

Idag presenteras vinnarna av det internationella innovationspriset ”Quality Innovation of the Year” i samband med vinnarceremonin i Budapest, Ungern. Det är totalt 18 organisationer från 8 länder som tar emot priset och bland vinnarna finns svenska Södra Älvsborgs sjukhus och Volvo Trucks.

- Att vi har två så föredömliga organisationer från Sverige med i Budapest i år gör mig väldigt glad säger Jerry Karlsson VD för SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling på plats i Budapest. Att få lyfta fram goda förebilder över landsgränserna via detta pris är även en unik möjlighet att mäta tempen på svenska organisationers utvecklings- och kvalitetsarbete internationellt.

Södra Älvsborgs sjukhus tar emot priset inom kategorin ”Public sector and nonprofit organizations” för innovationen ”Gröna Korset”, den egna modellen för ökad patientsäkerhet. Volvo Trucks tar emot priset inom kategorin ”Large Companies” för sin nya växellåda ”I-Shift Dual Clutch” som gör förarens arbete enklare och säkrare.

Quality Innovation delas ut sedan 2007 till företag och organisationer som presenterat innovationer med en tydlig koppling till medveten systematik i sitt arbete och med utgångspunkt från ett klart identifierat kundbehov. Priset är ett samarrangemang mellan kvalitetsinstituten i Sverige, Finland, Lettland, Estland, Tjeckien, Ungern, Israel och Kazakhstan,

Vinnarna kommer att tilldelas priset senare idag i Budapest i närvaro av Áron Márk Lenner, Statssekreterare - Ungerska ministeriet för nationalekonomi. Totala listan på de 18 vinnande organisationerna kommer att publiceras i anslutning till ceremonin i kväll kl. 19.00, på www.siq.se

Expertutlåtande på engelska

Vinnare: Södra Älvsborgs sjukhus: Innovation ”Green Cross”
Category: Public sector and nonprofit organizations
Expert - Magna Andreen Sachs - Associate Professor, Senior advisor MMC Karolinska institutet

"Gröna Korset – The Green Cross is a completely new way of identifying and reporting on risks and adverse events in health care. This innovative way of working with patient safety problems supports continuous learning and improvement throughout the organization by visualizing current problems and effects of improvement work. It also enables patients and family members to achieve information about current safety problems and to participate in preventive work. Implementation of Gröna Korset – The Green Cross has led to a change in patient safety climate expressed in higher safety awareness and learning organization ratings. I see this innovation as a promising tool for preventive work within the field of patient safety improvement”

Vinnare: Volvo Trucks: Innovation ”I-Shift Dual Clutch”
Category: Large companies
Matti KaulioAssociate Professor Industrial Economy, KTH

"Volvo Trucks I-Shift Dual Clutch is an example of a product innovation where an existing solution, previously used in sports car, has been further developed and integrated it with existing transmission technology used in Trucks. The advantages of this product innovation is that it makes gear changes possible without power interruption and the truck does not lose momentum during gear changes. The product represents a new-for-the-industry product innovation with strong indications of improvements of product parameters such as: drivability, smoother ride, gentle treatment of the cargo, more comfortable working environment, energy consumption and potentially also transport efficiency; parameters that simultaneously influences several of the product’s stakeholder such as driver, transport company, cargo owner and society."

För med information

SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling: Jerry Karlsson VD Tel. 031-7231706
Volvo Trucks: Agneta Malmcrona, Public Relations Manager, Volvo Trucks. Tel 031-3220707
Södra Älvsborgs sjukhus: Maria Bohlin, Kommunikationschef Tel. 033-6161165

• Företagande, allmänt

Institutet för Kvalitetsutveckling - SIQ har uppdrag att skapa, samla och sprida kunskap om kvalitetsutveckling. SIQ är en icke vinstdrivande stiftelse som ingår i kretsen av de svenska industriforskningsinstituten. Huvudmän är svenska staten, via Tillväxtverket, samt medlemsorganisationerna i Intressentföreningen Kvalitetsutveckling.