Två svenska organisationer tilldelas internationellt innovationspris

Landstinget Västmanland med innovationen "Framtidens patientmat – 28 rätters à la cartmeny" och Volvo Car Customer Service med innovationen "Employee Engagement Concept - EEC" är de två svenska organisationer som gått vidare och mottagit Quality Innovation of the Year 2015 även i den internationella klassen av utmärkelsen. Ceremonin ägde rum under högtidliga former i Tallin den 27 januari med representater från tio medverkande länder.

- Att vi har två så föredömliga organisationer från Sverige med till Estland i år gör mig väldigt glad säger Jerry Karlsson VD för SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling på plats i Tallin. Att få lyfta fram goda förebilder över landsgränserna via detta innovationspris är även en unik möjlighet att mäta tempen på svenska organisationers utvecklings- och kvalitetsarbete internationellt.

Quality Innovation delas ut sedan 2007 till företag och organisationer som presenterat innovationer med en tydlig koppling till medveten systematik i sitt arbete och med utgångspunkt från ett klart identifierat kundbehov. Priset är ett samarrangemang mellan kvalitetsinstituten i Sverige, Finland, Lettland, Estland, Litauen, Baskien, Tjeckien, Ungern, Israel och Kazakhstan. SIQ svarar för den svenska representationen sedan 2011 och partners i Sverige är Innovationsmyndigheten VINNOVA och Deloitte Sverige.

Av totalt 218 tävlande organisationer i Quality Innovation of the Year 2015, blev det 14 vinnare i den internationella klassen av utmärkelsen, däribland Landstinget Västmanland och Volvo Car Customer Service. I den nationella kategorin vars ceremoni ägde rum i Stockholm den 18 januari i år, var förutom Landstinget Västmanland och Volvo Car Customer Service, även Halmstads Fastighets AB med innovationen ”Nya vägar till arbete!” mottagare av utmärkelsen.

• kundnytta
  • kvalitet