Frigör potentialen i ett svenskt ekosystem för innovation och entreprenörskap i världsklass

Om Sverige ska klara av den ökande globala konkurrensen och säkra bra förutsättningar för välfärd så måste det svenska näringslivet förnyas allt snabbare och allt fler nya innovativa tillväxtbolag växa sig starka och skapa jobb. Vi måste också attrahera internationell kompetens och investeringar, samt forskning och företag till Sverige.

För att lyckas med det här måste vi frigöra och kommunicera potentialen i vårt svenska ekosystem för innovation och entreprenörskap. Det måste vara i världsklass.

Den nationella branschföreningen Swedish Incubators & Science Parks (SISP) lanserar nu en film där vi ställer oss frågan hur. Hur frigör vi potentialen och hur kan förutsättningarna förbättras för svenska tillväxtföretag? Det handlar om konkurrenskraft, jobb och välfärd - Sveriges framtid.

Se och dela filmen här >>

- Sveriges regionala innovationsmiljöer, inkubatorer och science parks, är en stor nationell resurs som skulle kunna nyttjas betydligt mer för svensk tillväxt och jobbskapande. Inkubatorer och science parks är effektiva för insatser som bidrar till förnyelse av näringslivet och i förlängningen svensk konkurrenskraft. Vi ser även potential att nyttja inkubatorer och science parks som kanal för offentlig såddfinansiering till nya tillväxtföretag, säger Magnus Lundin, Vd för Swedish Incubators & Science Parks (SISP).

SISP finns på plats i Almedalen och arrangerar idag två seminarier med fokus på morgondagens jobb, samt det nya nationella inkubatorprogrammet.

Morgondagens jobb skapas av innovativa företag Läs mer här >>

Det nya nationella inkubatorprogrammet Läs mer här >>