Globalt initiativ för hållbar livsstil lyfts av Swedish Incubators & Science Parks och Svenska institutet under FNs klimattoppmöte COP21 i Paris

Det svenska globala hållbarhetsinitiativet Smart Living Challenge står på agendan under klimattoppmötet COP21 i Paris. Inom initiativet Smart Living Challenge har det genomförts närmare 40 workshops över hela världen. Erfarenheterna summeras den 2 december.

Smart Living Challenge är ett globalt hållbarhetsinitiativ från Swedish Incubators & Science Parks tillsammans med Svenska institutet. Initiativet har engagerat över 800 deltagare från fem kontinenter att samverka kring nya innovativa lösningar för en hållbar urban livsstil utifrån tre teman – ”Live”, ”Move” och ”Eat”.

Den 2 december kl. 15:00 – 16:30 presenteras Smart Living Challenges arbete under FNs klimatmöte i Paris COP21 via seminariet How on Earth could we live smarter?, som modereras av Shima Niavarani. Under seminariet kommer kommer deltagare i Smart Living Challenge från Belgrad, Lusaka och Rio berätta om sina erfarenheter av internationell samverkan kring nya innovativa lösningar för en hållbar urban livsstil.

– I framtiden kommer fler människor att bo i städer och det skapar ett behov av hållbara lösningar. Smart Living Challenge använder metoder för facilitering av innovation som skapar idéer, stärker samverkan mellan innovativa ekosystemen internationellt samt skapar insikt om vilka länder som ligger i framkant inom innovation, säger Olle Dierks, ansvarig för Smart Living Challenge på Swedish Incubators & Science Parks.

Inbjudna talare är även Katarina Luhr (MP), miljöborgarråd i Stockholms stad, Annika Rembe, generaldirektör för Svenska institutet och Magnus Lundin, VD för Swedish Incubators & Science Parks. Seminariet avslutas med en deltagardebatt om vägen framåt för Smart Living Challenge 2016.

Smart Living Challenge har bidragit med betydande värden inom hållbar innovation i Sverige och världen:

• Lösningarna: 2014 genomfördes initiativet som en tävling och genererade 300 tävlingsbidrag. Bland de 15 vinnarna 2014 fanns en lösning för att introducera insekter, som är ett hållbart livsmedel, i den västerländska matkulturen.
  • Internationell samverkan: Smart Living Challenge har bidragit till att bygga upp en infrastruktur mellan världens inkubatorer och innovativa ekosystem med hjälp av ambassader och statliga institut.
  • Insikterna: Smart Living Challenge hargenererat nya insikter om hur potentialen ser ut för olika hållbara lösningar i olika delar av världen.
  • Internationalisering av unik svensk innovationsmetod: Smart Living Challenge har framgångsrikt använts och fått stort gehör genom sin unika metod för processledning av kreativa workshops och innovationsprocesser.

Läs mer om Smart Living Challenge.

Datum och tid:

UN Climate Change Conference COP21

Rum 4, Climate Generations Area public part, Paris-Le Bourget

Onsdagen den 2 December, 2015 15:00 - 16:30

För mer information, vänligen kontakta:

Olle Dierks

Innovation Procurement and Internationalisation

olle.dierks@sisp.se

Emanuel Alvarez

PR & Communications Strategist

+46 73 600 70 70

emanuel.alvarez@sisp.se

• Universitet, högskola

Om Swedish Incubators & Science Parks

Swedish Incubators & Science Parks – SISP – är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISPs 65 medlemmar driver närmare 80 innovationsmiljöer över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med cirka 72 000 sysselsatta.