Hur kan vi engagera mer privat riskkapital för fler jobb i Sverige?

Inbjudan till VC-forum 4 februari på Akvariet i Malmö

Utmaningar och möjligheter för tidigt riskkapital – med föredragshållare från lyckade exempel i Portugal, Holland och England.

Hur kan vi få det privata kapitalet att i större utsträckning investera i tidiga tillväxtföretag? Stor risk och varierande lönsamhet för tidigt riskkapital gör att investerarna lämnar tidiga skeden och svenska potentiella tillväxtföretag inte får nödvändig och behövlig finansiering. Forskning visar att unga innovativa tillväxtföretag är centrala för ett lands jobbskapande. Den stora utmaningen i dagsläget är att ekvationen avseende risk kontra möjligheter är ogynnsam för tidigt privat riskkapital. Det finns en stor potential att ge privata investerare bättre förutsättningar för att öka attraktiviteten i tidiga skeden.

SISP (Swedish Incubators and Science Parks) är medarrangör till CONNECTs viktiga konferens om förutsättningar och möjligheter för tidigt riskkapital. Konferensen riktar sig till politiker och beslutsfattare såväl som investerare och innovationssystemets aktörer och har ett 100-tal deltagare.

- Sverige är ett bra land att utveckla tillväxtföretag i, men det finns stor potential att stimulera mer riskkapitalinvesteringar. Vi välkomnar det nu ökade politiska fokuset på detta område och vill med denna konferens lyfta fram goda internationella exempel kopplat till våra svenska förutsättningar, säger Magnus Lundin Vd för SISP.

- Det är numera bevisat att det inte är antalet nystartade företag som avgör ett lands ekonomiska utveckling utan andelen tillväxtföretag, ”high-growth-firms (HGFs). En brittisk studie visade t ex att 6 % av de nystartade bolagen mellan 2002-2008 stod för 54 % av de nyskapade jobben. Den här typen av företag kräver typiskt extern riskkapitalfinansiering för att nyttja sin tillväxtpotential, säger Eva Ohlstenius Vd för Connect Skåne.

VC-forumet avslutas med en paneldebatt - med Olof Lavesson (m), Andreas Schönström (s), Mats Persson (fp) och Lennart Ohlsson, Stockholms Affärsänglar samt Thomas Bengtsson, Näringsdepartementet.

Läs mer om programmet på www.connectskane.se

Pressfrågor och kontakt

Eva Ohlstenius, Vd Connect

Magnus Lundin, Vd SISP