Partipolitisk diskussion om det nationella inkubatorprogrammet - Socialdemokraterna vill lyfta innovation till högsta politiska nivå

Sveriges Innovationsriksdag fortsatte under onsdagen och de 250 deltagarna från hela Sveriges innovationssystem hade då förflyttat sig från Göteborgs universitet till Chalmers. Bland talarna fanns Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson, som sa att partiet vill lyfta Sveriges innovationsklimat till högsta politiska nivå. Hon betonade också vikten av långsiktiga villkor och finansiering för Sveriges inkubatorer och science parks.

Magdalena Andersson (s) avslutade igår 2014 års upplaga av Sveriges Innovationsriksdag i Göteborg. Dagen innan skrev hon tillsammans med partikollegorna Mikael Damberg och Anneli Hulthén på Göteborgs-Postens debattsida att det är obegripligt att regeringen, trots resultat i världsklass, inte har beslutat om någon fortsatt finansiering av det nationella inkubatorprogrammet.

- Potentialen att skapa fler jobb i Sverige är stor om vi bara nyttjar den på rätt sätt. Jobb skapas inte av politiker utan av företag och många av de mest snabbväxande och globalt konkurrenskraftiga företagen återfinns i landets företagsinkubatorer och teknikparker. Det är därför obegripligt att regeringen fortfarande inte kan ge besked om den fortsatta finansieringen till inkubatorerna, trots att nuvarande inkubatorprogram tar slut vid årsskiftet, säger Magdalena Andersson (s).

Alliansen: eventuellt besked i vårpropositionen 9 april

Några timmar innan Magdalena Andersson klev upp på Innovationsriksdagens scen höll näringsminister Annie Lööfs (c) statssekreterare Håkan Ekengren ett lunchanförande där han utlovande snart besked om inkubatorprogrammet, kanske redan i samband med vårpropositionen den 9 april. Dagen innan hade allianskollegan Mats Odell (kd), ordförande i näringsutskottet, inlett Innovationsriksdagen med att bland annat understryka att Sveriges inkubatorer och science parks är viktiga för landets utveckling. Även Odell sa att förslag om fortsatt finansiering kan komma redan i vårpropositionen, men att definitivt besked ges i höstens budgetproposition.

Allvarligt läge om inte nationella inkubatorprogrammet fortsätter

Frågan om fortsatt finansiering av det nationella inkubatorprogrammet, vars nuvarande programperiod alltså sträcker sig till december 2014, liksom behov av ett motsvarande nationellt program för science parks, var en av frågorna som genomsyrade diskussionerna under Innovationsriksdagen. Både verksamhetsledare för Sveriges inkubatorer och science parks liksom en rad entreprenörer vittnade om det stora värdet av inkubatorer och science parks.

- Utgångläget är mycket positivt och med högre nationellt utnyttjade av våra medlemmars regionala verksamheter skulle resultaten inte dröja länge. Samtidigt står idag många av landets inkubatorer inför ett allvarligt läge om inte det nationella inkubatorprogrammet fortsätter. Organisationerna är slimmade redan som det är idag och tvingas inkubatorerna säga upp affärsutvecklare innebär det drastiskt förlust av landets samlade förmåga att utveckla innovativa affärsidéer och tillväxtföretag som skapar nya jobb och tillväxt i Sverige, säger Magnus Lundin, vd SISP – Swedish Incubators & Science Parks.

I landets inkubatorer och science parks finns stor kompetens om näringslivsförnyelse och verksamheterna är effektiva utförare av nationella och regionala utvecklingsprojekt, väl etablerade i samverkan med akademi, offentligt sektor och näringsliv. SISP ser det som avgörande för Sveriges framtida tillväxt att det satsas på och investeras långsiktigt i dessa innovationsmiljöer.

- Investera i långsiktighet och kontinuerlig utveckling av landets inkubatorer och science parks. Förläng och utöka inkubatorprogrammet och lansera ett nationellt science park-program. Båda programmen ska innefatta både statlig medfinansiering av driften med högt ställda krav på uppföljning och resultat, samt insatser för kontinuerlig utveckling av verksamheterna. Genom en stabilare grundfinansiering ges dessa miljöer förutsättningar att bedriva ett strategiskt arbete och än mer fokusera på utvecklingen av nya och befintliga tillväxtföretag, snarare än att jaga tillfällig projektfinansiering. Det skulle hela Sverige tjäna på, säger Magnus Lundin.

Se Twitterflödet under hashtaggen #innovationsriksdag för att följa diskussionerna här >>

Om Sveriges Innovationsriksdag:

Sveriges Innovationsriksdag är en viktig nationell mötesplats för att tillsammans diskutera hur vi bäst kan stärka landets attraktionskraft, samt utveckla den samlade förmågan att stimulera innovation. Här samlas en betydande del av Sveriges innovationssystem – företrädare för Sveriges inkubatorer och science parks, nationellt ledande politiker och beslutsfattare, samt näringsliv. Årets upplaga av Sveriges Innovationsriksdag är den första under ett valår och frågor om framtidens Sverige, internationell attraktionskraft, jobb och tillväxt kommer att genomsyra programmet.Sveriges Innovationsriksdag 2014 arrangeras av SISP–medlemmarna Chalmers Innovation, Encubator, GU Holding och Johanneberg Science Park i samverkan med lärosäten, näringsliv och aktörer i Västsveriges innovationssystem. Västra Götalandsregionen, Chalmers, Göteborgs universitet, Teknikföretagen, VINNOVA, Tillväxtverket, RISE och ALMI står bakom som finansiärer och strategiska samarbetspartners. www.sverigesinnovationsriksdag.se

Foto Magdalena Andersson: Nordicaa

• teknikpark
  • forskningspark
  • startup
  • start up
  • västra götalandsregionen
  • vgr
  • teknikföretagen
  • vinnova