Swedish Incubators & Science Parks välkomnar Staten och kapitalet

Den 15 mars överlämnade regeringen propositionen ”Staten och kapitalet – reformer för innovation och tillväxt” till riksdagen. SISP välkomnar många av förslagen i propositionen och vill särskilt betona förslaget som syftar till att stödja investeringar i tidiga kritiska utvecklingsskeden via såddfonder respektive att inkubatorer förslås få utökad roll för distribution av bidrag och lån.

I regeringens proposition Staten och kapitalet – reformer för innovation och tillväxt föreslås förändringar av organisationsstrukturen för statens riskkapitalinsatser i företag.

Swedish Incubators & Science Parks har under de senaste i åren vid ett flertal tillfällen påpekat brister i strukturen för marknadskompletterande riskkapital, inte minst utanför landets större tillväxtregioner. I regeringens proposition föreslås en förändring som gynnar innovativa företags möjligheter till marknadskompletterande riskkapital även utanför storstadsregionerna.

- SISP står helt bakom propositionens syfte samt välkomnar dess förslag. Som branschorganisationen för Sveriges inkubatorer och science parks välkomnar vi naturligtvis övergripande förslagen, bland annat därför att de i högre grad skulle utnyttja Sveriges väletablerade inkubatorer, men också för att förslagen är såväl välformulerade som sannolikt träffsäkra. Mot bakgrund av våra medlemmars samlade erfarenheter från 30 års drift och utveckling av landets innovationsmiljöer är vi övertygade om att denna förstärkning och kanalisering skulle ge avsedda effekter.

Propositionen omfattar en såddfond som skall investera genom regionala såddfonderna.

– Detta är en utmärkt idé där statligt kapital direkt kan stimulera och effektivt komplettera privat kapital med lokal karaktär!, säger Magnus Lundin, och fortsätter.
– Dessa satsningar bör inriktas emot de 15-tal såddfonder som idag drivs av svenska inkubatorer eller science parks.

Dessa såddfonder, mindre aktiebolag med investeringsfokus, består av lokala investerare och affärsänglar som gått samman och samverkar – oftast genom att inkubator eller science parks driver administration och koordinering av ägarskap i innehav.

Ett viktigt förslag, som som behandlas i den föregående statliga utredningen En fondstruktur för tillväxt och innovation SOU 2015:64 saknas dock i regeringens proposition. Det rör förslaget om att Vinnovas medel till verifiering av forskningsresultat bör öka från 70 till 350 miljoner kronor per år och att ökningen avser veriferingsmedel till såväl innovationskontor som inkubatorer. Här skriver regeringen i propositionen:

Nya och kunskapsintensiva företag är centrala för tillväxt, dynamik och innovationskraft i näringslivet. Vidare anser regeringen att medinflytande i ärenden om exempelvis medel för verifiering och innovationslån bör ges till relevanta aktörer i syfte att ta till vara deras kompetens och kännedom om företag och affärsidéer som är lämpliga för finansiering. Regeringen avser att återkomma i frågan.

– ­Jag hoppas tillsammans med våra 65 medlemmar som utgörs av högskolenära innovationsmiljöer från norr till söder att regeringen snarast återkommer med konkreta satsningar avseende föreslagna verifieringsmedel. Detta är en mycket viktig komponent för att öka flödet av verifierade affärsidéer och innovationer som skapar jobb och tillväxt i både regionerna och för Sverige, säger Magnus Lundin, VD SISP.

Läs gärna mer i Swedish Incubators & Science Parks remissvar: En fondstruktur för innovation och tillväxt SOU2015:64

Regeringens proposition: Staten och kapitalet – struktur för finansiering av innovation och hållbar tillväxt 2015/16:110

• innovatör
  • start up
  • swedish incubators and science parks
  • regeringen
  • vinnova
  • tillväxtverket
  • näringsdepartementet
  • nyindustrialisering
  • exportstrategi
  • attraktionskraft
  • konkurrenskraft

Swedish Incubators & Science Parks - SISP - är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISPs 65 medlemmar driver närmare 80 innovationsmiljöer över hela Sverige som tillsammans har över 5000 företag med cirka 72 000 sysselsatta.