Health Expo för frihetsberövade kvinnor i Rumänien är genomfört

Mellan den 28 maj till och med den 31 maj 2012, anordnade Serviciul Umanitar pentru Penitenciare (Filiala Moldavien) (Humanitär service för fängelser) ett Health Expo i Bacau Penitentiary för frihetsberövade kvinnor och för fängelsevakterna. Projektet genomförs på grund av att fängslade människor inte bara har förlorat sin frihet utan dessutom saknar de utbildning och har en akut brist på relevant och användbar information som främjar en hälsosam livsstil.

Projektet syftade till att informera de fängslade och vakterna om faktorer som påverkar hälsan. Genom seminarier presenterade vi förebyggande metoder med utgångspunkt från personens ålder och kön. Syftet är att genom programmet motivera människor att anta en hälsosam livsstil. Programmet börjar med testning av blodtryck, BMI, blodsocker, kolesterol, konditionstest och EKG, sedan räknas ”hälsoålder” ut på datorn. Samtidigt som resultaten av varje test redovisas får alla deltagare medicinsk rådgivning.

Under 3 hela dagar fick 420 frihetsberövade kvinnor delta i Health Expo i grupper om 30 personer vardera.

Gensvaret var positivt:
"Jag lärde mig att hälsa är mer värdefullt än något annat. Hur vi tar hand om vår hälsa genom en hälsosam kost. Jag har beslutat att sluta använda cigaretter från och med idag."
Mariana 22 år

"Jag tackar från djupet av mitt hjärta för detta tillfälle att lära sig något om vår hälsa och hur vi kan leva friskare och bättre. Här har vi inte läkarbesök och vi har inte pengar för att gå och genomföra blodprover."
Gina 48 år

"Jag lärde mig att jag ska lägga mig i tid och att det inte är bra att sitta uppe och titta på filmer sent på natten. Att det är bra för min kropp att dricka tillräckligt med vatten."
Ioana 31år

"På grund av Hälsoprogrammet fick jag reda på hur min hälsa är. Jag uppskattade verkligen insatsen väldigt mycket och jag är glad för att det fortfarande finns människor som bryr sig om oss."
Dina 51år

Varje deltagare fick, förutom den medicinska rådgivningen enligt deras testresultat. Böckerna  "Adio ţigări" (Farväl cigaretter) "Respiră curat" (Andas frisk luft) och några andra småskrifter och broschyrer delades ut.

Den sista eftermiddagen ägnades åt de 30 väktare i fängelset, som deltog. Efter att de testats, och fått medicinsk rådgivning blev de inbjudna att smaka olika vegetariska rätter från den vegetariska matutställningen som tillagats särskilt för detta evenemang.

Reaktionerna var positiva och många var förvånade över den bredd vegetarisk kost har:

Miss G:  "Jag kunde inte tänka mig att det är möjligt att äta så bra och välsmakande utan kött ..."

Mr Constantin: "Det är synd att min fru inte är här ... Hon kunde lära sig mycket, jag har kopierat en del vegetariska recept som jag tar hem..."

Mrs G: "Kan knappt tro det själv, men jag har inte ätit något så välsmakande som denna mat i hela mitt liv. Tack för att ni tänker på vår hälsa och i synnerhet genom detta program som motiverar oss att ändra vår livsstil."

Vi tackar Sisters Internationals medlemmar i Sverige och kockarna från Bacau Hope SDA kyrkan, de 26 volontärer som hjälpte i detta projekt och Podis Health Center, som hade sänt sjuksköterskor och lånat ut vissa enheter för testning. Dessutom tackar vi de nationella myndigheterna samt ledningspersonal på straffanstalten Bacau Penitentiary och vakterna som hjälpte oss igång med detta projekt.

Direktor SUP Moldavien
Mihai Enea

OBS! Namnen är av hänsyn till de intagna inte personens riktiga namn.
Foto: SUP Moldavien

• Friskvård

• bacau
  • sisters international
  • rumänien

Sisters International är ett snabbt växande kvinnonätverk som arbetar aktivt med hjälpinsatser och stödverksamhet för kvinnor, barn och ungdomar med särskilda behov. Idag har Sisters International över 2300 medlemmar och har verksamhet både i Sverige och internationellt.

Marie Arnfjell

Presskontakt Ordförande 08-540 203 28